Chiang Mai...Yi Peng lantaarnfestival en olifantentrip

19 november 2013 - Sukhothai, Thailand

Mijn reis naar Chiang Mai begon vorige week woensdag toen ik een nachtboot had naar het vaste land vanaf Koh Tao. Ik moet zeggen dat ik heerlijk heb geslapen op de boot, maar dat was waarschijnlijk omdat ik heel moe was, want ik hoorde andere mensen erover dat ze niet zo goed hadden geslapen. Om 5 uur kwamen we aan en toen zijn we met alle mensen die een visarun gingen doen in een minivan gestapt om 3 uur later bij de Thaise grens aan te komen. We moesten een kopietje van ons paspoort laten maken, en daarna naar de Thaise vertrekbalie. Daar kregen we een exitstempel. Toen moesten we met een boot naar Burma varen. Daar zijn we aan wal gegaan, maar we mochten maar in een afgezet gebied komen, niet echt het land in, haha. We kregen 2 stempels, entree en exit gelijk, dus dit is gewoon de normaalste zaak van de wereld om hier je visum voor Thailand te verlengen, gewoon 2 stempels halen en klaar is kees. Terug met de boot naar Thailand en daar kregen we weer een entreestempel, en toen was mn visum dus verlengd. Zo gemakkelijk gaat het, al moet ik zeggen dat het er allemaal een beetje sketchy aan toe gaat, maar je hebt niet veel keus. Op een gegeven moment nemen ze je paspoort in en moet je even wachten. Nou ben ik niet zo van het paspoort afgeven, maar ja, je hebt geen keus en aangezien iedereen het doet, zal het wel goedkomen. We gingen weer terug richting de pont naar Koh Tao, maar ik ben toen op de bus gestapt naar Bangkok. Ik kwam aan om 21.00 uur en ik hoopte dat ik een nachtbus naar Chiang Mai kon halen, want ik had in Chiang Mai nog geen onderdak kunnen regelen, dus hoe eerder hoe beter. Ik moest in BKK van het zuidbusstation naar het noordbusstation, gelukkig ging er een busje, dus hoefde ik geen dure taxi te betalen. En er waren nog plaatsen in de nachtbus vrij. Naja, nachtbus, gewoon een normale bus die snachts rijdt...geen comfortabele stoelen die lekker ver achterover kunnen helaas. Slecht geslapen dus. Maar ik was in Chiang Mai, daar ging het om. Op zoek dus naar een slaapplek. Vanwege het festival waren veel dingen compleet volgeboekt. Ik had uiteindelijk iets gevonden, beetje oud en vervallen en niet echt schoon, maar ik had niet veel keuze. Ik dacht als ik iets vind kan ik vandaaruit verder zoeken, nou dat had weinig zin, er was echt niks meer vrij voor de volgende dag. Ik had dus mazzel dat ik er de 15e al was, want de 16, de dag waarop het festival begon, zat echt alles vol. Ik had medelijden met de mensen die nog die dag aankwamen.

Het festival vond uiteraard pas 's avonds in het donker plaats, dus overdag ben ik wat tempels gaan bezoeken. Na 5 tempels vond ik het wel weer welletjes, ze lijken allemaal ontzettend op elkaar en in sommige tempels hebben ze opgezette monniken....super spooky! De eerste monnik die ik zag dacht ik dat echt was, dus vond het heel raar dat mensen voor m gingen zitten en op de foto gingen, maar toen zag ik een bordje dat hij in 2009 was overleden, dus toen dat ik al, jaiks!! De monniken zijn gemaakt van fiberglass, maar ze zijn echt levensecht, vond t maar niks.

's avonds zijn we met een grote groep naar Maejo gegaan, dat is een half uurtje uit de stad, waar de officiele buddhistische Yi Pengceremonie zou plaatsvinden, een festival om Buddha lantaarns te offeren. We werden afgezet door de taxi, maar dat was nog een flink end van waar het daadwerkelijk was, maar omdat het zo druk was kon de taxi niet verder komen. Onderweg naar het veld konden we allerlei dingen kopen, waaronder lampionnen. Gelukkig hadden we die niet gekocht, want je mocht er het veld niet mee op, dus heel veel mensen moesten ze vlak voor het veld even snel de lucht in sturen. Op het veld mocht je alleen de ballonnen gebruiken van de organisatie die 3 keer zo duur waren haha. Wij hadden er geen gekocht en hebben alleen gekeken. De ceremonie was lang en voor ons vrij saai, aangezien we natuurlijk geen Thai verstaan, maar toen was dan eindelijk het moment en werden de lampionnen aangestoken. Er werd afgeteld en toen gingen er duizenden ballonnen de lucht in, het was zo waanzinnig mooi, echt een van de mooiste dingen die ik heb gezien en meegemaakt, want iedereen had kippenvel! Veel mensen hadden meerdere lantaarns, dus het volgende half uur waren er nog eens duizenden lantaarns. Echt fantastisch!! De volgende dag zou er een oplaatmoment in de stad zijn, maar niemand wist wanneer (we dachten allemaal om 8 uur, maar er gebeurde niets...) dus we hebben toen maar gewoon zelf de ballonnen opgelaten. Echt heel apart, want iedereen was ballonnen aan het oplaten, dus het is een heel mooi zicht en ook wel een kippenvel moment als je die van jou loslaat.

Gister ben ik een dagje naar de olifanten geweest. Echt heel erg leuk. We kregen speciale kleding aan, om onze eigen kleding te beschermen, want je wordt vrij vies. We kregen eerst een lesje over olifanten en over bevelen geven en daarna mochten we zelf opstappen en een stukje rijden, en dan aangeven wat ze moesten doen. Dat is natuurlijk nep, want de olifanten luisteren naar de trainer maar niet echt naar jou haha. Maar goed, het idee is leuk. Daarna gingen we op de olifanten een stukje door de jungle rijden, superzwaar want je hebt niet echt iets om aan vast te houden, dus je moet je benen maar beetje om zn nek klemmen, wat uiteindelijk toch wel een beetje pijn gaat doen, oftewel je loopt een beetje gek de volgende dag. Na het ritje kregen we een lekkere lunch en daarna gingen we de olifanten schrobben in de rivier. Al snel waren we kleddernat, maar het was wel echt heel leuk. Ik was wel bang dat ze op mn tenen zouden gaan staan ofzo, maar gelukkig bleven ze vrij goed op hun plaats staan.

Toen ik terugkwam in de stad begon het keihard te regenen, dus ik ben niet meer naar het festival gaan kijken, maar ik denk dat er maar weinig mensen waren. Vanochtend ben ik met de bus naar Sukhothai gegaan en daar blijf ik nu een paar nachtjes. Er is eigenlijk maar 1 ding te bezoeken, dus ik denk dat ik na morgen weer doorga.....

Tot snel weer!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Inge:
    19 november 2013
    Lijkt me idd indrukwekkend om zoveel lampionnen omhoog te zien gaan.
    Wel stoer hoor op een olifant rijden, leuk allemaal, je maakt wel veel mee.
    Geniet nog maar veel xx
  2. Ineke de Vente: