Phnom Penh

2 december 2013 - Phnom Penh, Cambodja

Van de mooie tempels van Ankor bij Siem Reap, naar de harde realiteit in Phnom Penh. Daar ben ik namelijk naar de killing fields geweest. Dit is een van de vele plekken waar massagraven zijn gevonden van de Rode Khmer. Choeung Ek Killing Fields is de bekendste. Hier zijn ongeveer 9000 van de 2 miljoen mensen gevonden die zijn vermoord door de Rode Khmer tussen 1975 en 1979. Het is nu een plek waar jaarlijks honderden mensen komen om te leren over de gruwelijkheden die hebben plaatsgevonden nog maar 35 jaar geleden. Mensen werden gevangen genomen, als ze werden verdacht van iets (of niets) en hun hele familie werd ook maar meteen meegenomen. Ze kwamen bij de Tuol Sleng gevangenis waar ze op verschrikkelijke manieren werden gemarteld om zo een schuldbekentenis uit ze te krijgen. Als ze die hadden werden de mensen geblinddoekt in een busje naar Choeung Ek gebracht. Er werd ze verteld dat ze naar een nieuw huis gingen. In plaats daarvan werden ze dood geslagen. Niet geschoten, want kogels waren te duur, maar geslagen met wat er maar voor handen was. Bijlen, schoppen, takken, kettingen, noem maar op. Kleine kindjes werden voor de ogen van hun moeder bij de benen gepakt en met hun hoofd tegen een boom doodgeslagen. De lichamen werden in grote kuilen gegooid, bij Choeung Ek dus bijna 9000 lichamen. Tijdens het bezoek aan de killing fields krijg je een audio tour, deze verteld over bepaalde gebouwen, die er niet meer zijn, en over bepaalde graven. Zo is er bijvoorbeeld een graf met alleen maar vrouwen en kinderen. Het nare is dat al de mensen die begraven zijn nog niet allemaal gevonden zijn. Nog elke dag komen er botten of tanden naar de oppervlak. Kleding wordt ook nog steeds gevonden. Zeker na heftige regenval kun je als bezoeker zomaar iets zien liggen. Verschrikkelijk! Bij Choeung Ek staat een grote gedenktoren. In de toren zijn 17 lagen (17 van de dag dat de Rode Khmer de macht overnam (17 april 1975) en elke laag heeft of kleding, of schedels van alleen vrouwen, of alleen botten uit armen enzovoorts. Het is een mooi monument, maar met verschrikkelijke inhoud. Tijdens de audiotour krijg je ook verhalen te horen van mensen die gevangen zijn genomen, maar hebben overleeft of mensen van wie familieleden zijn gedood, of zelfs van mensen die werkten voor de Rode Khmer. Heel intens dus. Na de killing fields ben ik naar de Tuol Sleng gevangenis gegaan. Dit was vroeger een schoolgebouw, maar in 1975 is het verbouwd tot een van de ergste gevangenissen. De Rode Khmer hield alles bij in hun administratie, en van iedereen maakten ze een foto. De gevangenis is nu een museum en laat de foto's zien, de false bekentenissen, de manieren van martelen enzovoorts. Niet een erg leuk museum dus, maar wel zeer indrukwekkend. Zoals de hele dag, heel indrukwekkend en geeft je echt iets om over na te denken. Gelukkig is het niet alleen maar narigheid in Phnom Penh. Ik ging een beetje sightseeen de volgende dag, zoals naar de waterkant, (vieze rivier) en het paleis. Het paleis is gigantisch, en bestaat uit meerder kleine gebouwen. Heel erg mooi en rijkelijk versierd. De stad zelf is niet zo heel bijzonder, vrij grauwe gebouwen, en vrij vies. In heel Cambodja, ook in Thailand, maar in Cambodja erger ik me er meer aan, vragen tuktuk mannetjes of je met hun tuktuk willen. Heel achterlijk, want als je er een nodig hebt zijn er zat, dus als ze het je vragen heb je er nooit een nodig en is het behoorlijk irritant als om de 2/3 seconden iemand zegt: hey lady, tuktuk? Intussen ben ik ook al naar het zuiden geweest, naar Sihanoukville. Ik wilde daar eigenlijk naar een eilandje, om te gaan duiken, maar ik las op internet dat het niet zo heel erg mooi is daar, dus dat bewaar ik dan nog even voor Pattaya, thailand. Maar Sihanoukville is een plaatsje waar mensen komen om te feesten en overdag op het strand bijslapen. Best leuk voor een paar dagen, maar nu weer terug in PP dus. Morgen ga ik naar Battambang, daar blijf ik een paar dagen en vandaaruit ga ik terug naar Thailand. Ik heb nog 10 dagen te gaan, dus we gaan er nog even wat moois van maken. Tot laters weer!

1. Ineke de Vente:
    3 december 2013
    Wat vreselijk.Ik kan me het een en ander nog wel herinneren, maar dit zien is afschuwelijk!! Maak er nog mooie 10 dagen van!!!xxx
  2. Inge:
    4 december 2013
    zo, dat komt ff binnen, lijkt me zeer indrukwekkend. Net als Ineke kan ik het me herinneren, veel kwam er en eerste instantie niet naar buiten, maar wel genoeg. Volgens mij is er een generatie helemaal getraumatiseerd door wat de Rode Khmer allemaal heeft gedaan. Nog niet zolang geleden is er nog iemand opgepakt die voor de RK werkte.

Geniet lekker van je laatste daagjes daar.
    Is het lekker weer? Hier ook :( morgen krijgen we storm, een echte Sinterklaasavond
    XX