Siem Reap, Angkor tempels

28 november 2013 - Siem Reap, Cambodja

Vorige week zaterdag ben ik met de trein naar Cambodja gegaan. Het zou iets langer duren dan de bus, maar er zijn ontzettend veel nep bedrijven die je zeggen naar Cambodja te brengen maar dat uiteindelijk maar voor de helft doen of je een nepvisum laten kopen voor veel geld. En het is lastig de goede van de slechte te onderscheiden. Dus met de trein. Die ging om 6 uur in de ochtend, vandaar dat ik een hostel in de buurt van het station had genomen. Ik hoorde dat het in het weekend vrij druk zou zijn dus ik was er al vroeg om er zeker van te zijn dat ik een zitplaats had. Het was gelukkig niet superdruk, maar af en toe moesten wel mensen staan. De reis duurde inderdaad vrij lang, 7 uur, en toen we aankwamen moesten we nog een tuktuk naar de grens nemen. Ik had 2 andere reizigers gevonden om de tuktuk te delen en we gingen op weg. Hij bracht ons naar een of ander gebouw waar op stond: welkom in Cambodja, visum Cambodja. Ik had hier al over gelezen op internet....dit is een truuc om geld af te troggelen. Dus ik zei tegen de tuktukbestuurder, nee we moeten naar de thaise grens, we hebben al cambodiaanse visum (die kun je namelijk online krijgen. En dat hadden we helemaal niet, maar goed, ik ging niet daar 30 euro betalen en dan later nog eens 20 dollar. Dus naar de thaise grens. Eerst een exitstempel, dan pas een visum voor het volgende land. Bij de grens van Cambodja moesten we inderdaad 20 dollar betalen en 100 baht (2,50 euro) dus ik vroeg waar is dat voor, yeah yeah you pay werd me gezegd. Dus ik vroeg is die 100 baht voor jou? Nee nee dat was niet zo...maar waar t wel voor was...niemand die het weet, naja, ik weet het natuurlijk wel, tis gewoon extra geld hun, haha. Iig na alle stempels en papieren in orde te hebben werden we met een gratis bus afgezet bij een busterminal waarvandaan je verder Cambodja in kon gaan. Wij gingen met een andere vrouw die al 10 jaar in Siem Reap woont in de taxi. En dat was maar goed dat zij er bij was. Want het volgende afpersmoment kwam alweer. De taxi chauffeur wilde ons bij een of ander hotel uit de stad afdroppen. Zodat we weer een andere taxi moesten betalen om ons in de stad te brengen, maar omdat die vrouw erbij was, die daar dus mooi niet intrapte en heel boos op de chauffeur werd, werden we toch naar de stad gebracht. Daar had ik een lekker hostelletje met zwembad! De volgende dag ben ik met een engels koppel naar de Angkor tempels gegaan. Het zijn een flink aantal gebouwen, niet alleen maar tempels, want tussen de 9e en 12e eeuw was het een stad, verspreidt over ongeveer 1000 vierkante km. Maar de meeste gebouwen die mensen nu kunnen bezoeken zijn tempels, met als grootste en belangrijkste de Angkor Wat. Het mooie aan de tempels is dat het echt midden in de jungle ligt. De Angkor Wat is heel mooi en indrukwekkend. Het gebouw is gigantisch en het heeft een majestueuze uitstraling. De volgende tempel die we bezochten is mijn favoriet. Hij heet Bayon en deze heeft gezichten op de torens, zo gaaf. De tempel is ook veel minder gerestaureerd, en dan lijkt het echt net alsof je terug gaat in de tijd, alsof je de eerste bent die de tempel na jaren ziet, echt te gek. We bezochten nog een aantal andere tempels, zoals de Ta Prohm, waar allerlei bomen zijn gaan groeien aan de zijkanten van de muren enzovoorts. Na 6 of 7 tempels waren we wel echt kapot, het was heel warm en je klimt best veel, dus we zijn lekker naar het hostel voor een duik gegaan. Ik ben niet meer terug gegaan, maar als ik nog eens een keer in Siem Reap ben ga ik naar de zonsopgang bij Angkor Wat, want die schijnt geweldig te zijn.

Ik ben nu in Phnom Penh, ik ben met een verschrikkelijke nachtbus hier gekomen. Ze adverteren het als een superdeluxe hotelbus.....nou dat is dus niet zo. De bedden zijn 1,20 bij 50 cm en je moet dus als je alleen reist gewoon met een wildvreemde in een cabinetje van 1 meter liggen. Moet maar net een aardig persoon zijn, maar het is hoe dan ook oncomfortabel. Je kunt echt beter je eigen stoel hebben. Maar goed...weer wat geleerd haha.