Bali: Kuta, Nusa Lembongan, Ubud, Gili T en Amed

14 oktober 2013 - Amed, Indonesië

Eindelijk eens een update...ik ben te hard bezig geweest met relaxen en soms had ik te slecht internet...vandaar dat het even heeft geduurd, excuses. Warme tijden hier op Bali!het is zo rond de 30 graden, dus heel vervelend om hier te zijn. Ben al aantal keren licht verbrand, dus moet beetje oppassen met de zon.

Ik was 2 weken geleden zondag aangekomen op Bali. Maandag ben ik samen met 2 meisjes naar de stad Kuta gegaan. Ons hostel was een beetje buiten de stad, maar met de taxi ben je er zo en taxis zijn vrij goedkoop. De stad houdt in, een aantal straten met enorm veel souvenirshops. En iedereen spreekt je aan om binnen te komen of voor vervoer ofzo. Het eerste wat we deden? Manicure en pedicure!! 7 euro voor meer dan een uur gefrutsel, prima!! Daarna nog wat geshopt, (vooral de andere meiden) en toen wat gegeten (nasi goreng, jam!!) Daarna heb ik met een engels meisje een plan voor de volgende dagen gemaakt. Zij heeft 3 weken in indonesie, dus we besloten een paar dagen samen te reizen. Dinsdag zijn we met een aantal mensen van het hostel naar 2 tempels geweest. Tanah Lot en Ulu Watu. Hele mooie tempels en bij de laatste waren we rond zonsondergang dus dat was een mooi uitzicht. Woensdag zijn we naar een eilandje gegaan, Nusa Lembongan. We hadden gekozen voor een langzame boot, maar iedereen werd een beetje zeeziek helaas, want de zee was vrij ruw die dag. We hadden via een website een hotel geregeld, voor weinig geld en het was echt een heel mooie plek. Lekker zwembad ook, dus heerlijk. Op het eilandje zijn maar weinig auto's, wel rijdt iedereen op scooters. Wij hadden voor de donderdag een aantal scooters geregeld om naar een heel mooi strand te gaan, genaamd dreambeach. Maar 's ochtends gingen we eerst iets heel cools doen: snorkelen met Manta's!! supergaaf. Ze zwemmen gewoon aan de oppervlak en je kunt ze bijna aanraken. Ze zijn heel groot, 1.5 tot 2 meter ofzo, zo vet!! Daarna gingen we naar Chrystal bay, waar we prachtig koraal zagen en hele mooie tropische visjes. Een meisjes die bij de great barrier reef heeft gedoken zei dat ze dit mooier vond, en het was ook echt heel mooi, en super helder water!

's middags zijn we dus lekker naar het strand gegaan en 's avonds hadden we bij een standje lekker goedkoop avondeten. Budget in een goedkoop land betekend eten voor 1 euro. Vrijdag hadden we de snelle boot terug naar Bali en gingen we terug naar Kuta, omdat we met 3 fins meisjes naar Ubud zouden gaan de volgende dag. Er was cocktail avond met live reggae muziek in het hostel dus erg gezellig. De finse meisjes gingen nog uit alleen een van hen werd overvallen, omver geduwd vanaf een scooter en daardoor had ze haar been gebroken. Ze moest geopereerd worden en lag zaterdagochtend nog steeds in het ziekenhuis. Super erg voor haar, ze is nu natuurlijk erg bang en ze loopt in het gips, niet de vakantie die ze voor zich in gedachte had!

Wij zijn toen uiteindelijk maar met z'n tweeen naar Ubud gegaan. Heel andere stad dan Kuta, veel relaxter en vriendelijker. Heel goedkope slaapplek gevonden, een home stay. Dat heb je hier overal. Soort van bungalowtjes, best chill. Naast ons zat een Fins meisje (super veel mensen van scandinavie hier overigens) en met zn drieeen zijn we naar een balinese dansshow gegaan. Hele mooie kostuums en op het eind was een soort dans waar iemand in trance brandende cocosnootschillen uit elkaar schopt. Heel spectaculair! Emma, het engels meisjes ging zondag naar een ander hotel, een soort van yoga resort en ik ging samen met het Finse meisje verder reizen. Zondag hebben we een beetje rondgelopen, en wat dingen geregeld. En we zijn naar het apenbos gegaan. Er is een tempel te bezoeken, maar de meeste mensen gaan er naar toe om aapjes te kijken. Ik was van te voren een beetje bang voor ze, want ik had een meisje ontmoet die door een aap was aangevallen, en ik had gehoord dat ze in het Monkey forest vrij agressief zijn, maar het viel gelukkig heel erg mee. Ze hadden ook hele lieve kleine aapjes, die zijn altijd schattig natuurlijk. Je kan bananen kopen om ze te voeren, maar dat heb ik lekker aan andere mensen over gelaten, haha. Maandag gingen we een tour rondom Ubud doen. We begonnen bij de olifantengrot. Hij wordt zo genoemd omdat de ingang is versierd met een of ander beest wat lijkt op een olifant. De grot zelf is vrij klam en stinkt, dus daar ben ik snel weer uit gegaan. Daarna zijn we naar een weverij gegaan. Ze maken hier stof voor sarongs en kleding en tassen enzo. Nog op een vrij ouderwetse manier, dus de stoffen zijn vrij prijzig. Maar bij tempels enzo kun je ze voor vrij goedkoop kopen, dan maar niet van de weverij haha. Na de weverij zijn we naar de een oud overheidsgebouw gegaan, wat het gebied Klungkung beheerste. In 1908 is dat in de handen van de Nederlanders gevallen en daarover hebben ze een klein museum, met Nederlandse kranten enzo, apart om te zien. Na Klungkung (wat nu Semapura heet) zijn we naar een koffie en specerijen plantage gegaan. Hier kun je Luwak koffie proeven. De koffiebessen worden opgegeten door de Luwak, een soort grote rat en die poept de koffiebonen uit. Deze branden ze en dat is speciale koffie. Ik vond het wel lekker, maar niet super. Grappig om eens geproefd te hebben. Hierna gingen we naar Besakih, de grootste tempel op Bali, de moedertempel. Het is echt een gigantisch complex, met allerlei kleine tempels op een heuvel. Supermooi gezicht, maar vermoeiend om alles te bekijken.Ook mag je niet overal komen, maar je weet niet precies waar wel en waar niet, en gidsen bieden dan hulp aan, want je mag met hun wel naar binnen ofzo, beetje vaag allemaal, het gaat uiteindelijk natuurlijk allemaal om geld verdienen, naja toeristen afzetten meer haha. We gingen lunchen op een heuvel waar je een heel mooi uitzicht had op de rijstvelden. Het was alleen vrij duur, dat wil zeggen 6,50 :-) .....maar dat is vrij duur voor eten in Indonesie.

Na de lunch gingen we nog een laatste tempel bezoeken, de Bangli Kehen tempel, en toen vonden we wel dat we genoeg cultuur hadden opgesnoven. 's avonds goedkoop gegeten om de lunch te compenseren en dinsdag zijn we per vrij luxe boot naar Gili Trawangan gegaan. De Gili eilanden zijn echt supersupermooi en je kunt er vrij goed duiken en snorkelen. De eerste dag moesten we even settelen en kijken waar we waren en hoe t eiland werkte, maar het is eigenlijk gewoon 1 lange weg/straat waaraan de shops en hotels zijn. Daarachter is het 'dorp' waar je wat goedkopere slaapplekken kunt vinden. Alles (en met name het strand ) is makkelijk aan te lopen. Het eiland heeft geen gemotoriseerde voertuigen, dus alleen fietsen en paard en wagen. Niet minder gevaarlijk hoor, want die paarden worden opgejut en je wordt zo voor je sokken gereden. Op het eiland is een schildpaddenopvangplaats. De eieren worden vaak door boeren opgegraven om te verkopen voor schildpaddensoep of misschien wel voor zo op te eten..... maar van de 'turtlesanctuary' kopen ze de eieren om ze uit te laten komen en de schildpadden uit te zetten. De kleine schildpadjes hebben ze in baden die iedereen kan komen bekijken. Superschattig!! Rond de eilanden kun je heel goed snorkelen, en dat hebben we dus de volgende dag maar gedaan. Een trip langs 3 Gili eilanden, heel mooi koraal, maar we gingen uiteraard om schildpadden te zien. We zagen ze! Maar helaas op foto's zijn ze niet te zien, dus heb geen bewijs haha.

's avonds zijn we gaan feesten, want Gili T is het feesteiland. Aardig laat gemaakt en aardig dronken geworden (wat denk ik ook kwam doordat we de hele dag aan het snorkelen waren) dus donderdag was ik vrij brak. Gelukkig kun je gewoon op een zitzak of strandstoel ploffen en komen ze je drinken brengen. Goede plek dus om een kater te hebben.Vrijdag zou ik eigenlijk teruggaan naar Bali, maar vond het een beetje zonde dat ik donderdag er niet van had kunnen genieten,dus besloot nog wat langer te blijven. Niet dat ik veel heb gedaan hoor. Vrijdag zijn we naar een luxe resort gegaan, om daar van hun strand/zwembad/internet gebruik te maken. Erg leuk, en heel mooi! 's avonds naar de strandbios geweest, lekker op het strand in een zitzak of strandstoel naar een scherm kijken, heerlijk.

Zaterdag hebben we weer een dagje relaxed gedaan (wat anders) en toen vond ik dat ik wel genoeg had gerelaxt dus ik boekte een boot naar Amed, wat weer terug op Bali is. De bootreis op zondag was vrij heftig. Er waren vrij hoge golven dus we sloegen met de boot op te water en er kwamen golven over ons bootje...ik was op een gegeven moment een beetje bang dat de boot zou breken, zo hard waren de klappen. Een achtbaan is er niks bij! In Amed is niet heel veel te doen en er zijn ook niet veel mensen. Maar je kunt er heel goed snorkelen, namelijk naar een wrak wat vlak langs de kust ligt. Vandaag hebben we een tourtje in de omgeving gedaan. Eerst een traditionele markt, waar we echt de enige blanken waren en toen naar 2 waterpaleizen. Ugung en Tirta Gangga, supermooi!! Morgen gaan we dus maar eens snorkelen en dan woensdag ga ik richting Gilimanuk, wat compleet aan de andere kant van Bali is, waar ik de boot naar Java hoop te pakken, maar iedereen is hier vrij vaag en ze zeggen ook allemaal wat anders, dus het wordt een beetje een avontuur, haha. We shall see. Hopelijk tot snel weer!

1. Inge:
    14 oktober 2013
    Hoe was de nasi? Heel anders dan je gewend bent?
    Bijzonder hoor dat snorkelen en dat je zoveel moois hebt gezien.
    Wordt nu spannend naar Java, ben benieuwd hoe je het daar gaat vinden.
    Geniet ervan XXX
  2. Benjamin:
    17 oktober 2013
    Hey Lianne,

ik denk dat we bij dezelfde toko zijn geweest mbt koffie proeven. Ik heb ook op zijn plantage Luwak gedronken. Kon je bij jou ook andere soorten koffie proeven?

x