dagelijks leven in Peru

18 maart 2013 - Cusco, Peru

Zondag had ik een tripje sightseeing geboekt in Arequipa. Heerlijk toeristisch, maar wel de beste manier om alles van de stad te zien. Arequipa is best groot en met zo'n bus kom je bij de mooiste plekken, zoals een uitzichtpunt waar je de stad mooi voor de vulkanen kon zien liggen en allerlei bijzondere gebouwen. Bijvoorbeeld het buitenhuis van de stichter van de stad, beetje mexicaans uiterlijk, maar wel met westerse meubels, zoals Art Decostijl en van Thonet. Supergrappig om dat gemixt te zien. Bij een oude molen kon je op een paardje rijden, hoewel die paarden er niet zo veel zin in hadden :-)

Vanochtend ben ik met de nachtbus aangekomen terug in Cusco. Hiervandaan zal ik nog een tripje maken naar Sacred Valley, en ik ga lekker een beetje relaxen. Moet de stad zelf nog bekijken en er schijnt hier een workshop chocolade maken te zijn, waar je ook leert warme chocomel te maken zoals de maya's t maakten....ben benieuwd of het niet al te duur is.

Ik zal ook eens een beetje vertellen over het dagelijkse leven in Peru...voor zover ik dat kan beschrijven natuurlijk.

Straatbeeld:

op straat zijn voornamelijk veel taxi's en autobusjes te zien. Heel weinig mensen die een eigen auto hebben. Fietsers zie je al helemaal niet, is ook niet echt te doen tussen het idiote verkeer hier. Er zijn namelijk niet echt verkeersregels. Voorrang van rechts ofzo....kennen ze niet. Je duwt je auto er gewoon tussendoor, totdat je kan. Ik moet zeggen dat ik nog geen enkele botsing of iets heb gezien. Het lijkt wel alsof mensen hier veel allerter zijn, omdat er dus geen regels zijn. Er zijn bijvoorbeeld wel verkeerslichten en daar houden mensen zich wel aan, maar als jij in een baan staat voor rechtdoor en je moet toch naar links of rechts, duw je je auto daar gewoon tussen.

Veel groen is er in de straten niet, maar er zijn wel genoeg parkjes of pleinen met groen. Daar zijn ook altijd veel mensen te vinden. De straten zijn erg schoon. Veel schoonmakers te zien, die alles netjes houden, wel is er veel stof, maar na een regenbui is dat ook weer weg. De huizen zijn meestal niet heel hoog, 3 of 4 verdiepingen is wel beetje het maximale.

Toeter:

de toeter is, zoals ook wel in andere landen, de absolute musthave in de auto. Maakt niet uit of je lichten het doen, of je halve dak eraf hangt....als je toeter het maar doet. Je toetert als:

1. iemand voor je langzaam rijdt

2. iemand ineens voor je stopt, ook al heb je genoeg tijd om er langs te gaan

3. als je een kruispunt nadert, zo van: ik kom eraan

4.als je iemand inhaalt

5.als je wordt ingehaald op een niet zo nette manier (wat dus eigenlijk altijd is)

6.als je op een kruispunt komt en wil laten weten dat jij eerst gaat, wat de ander ook doet, dus wat het nut is.....

7.als je iemand op de stoep ziet lopen die misschien wellicht over wil steken als jij net daar rijdt

8.als er mensen op straat lopen

9.als je taxichauffeur bent en een lege taxi hebt, en je ziet iemand lopen, maakt niet uit wie of welke richting

10.in de bergen als je een scherpe bocht gaat maken en de tegenligger zou je niet kunnen zien

11.als je iemand op straat ziet lopen die je leuk vindt

dit zijn ongeveer de redenen om te toeteren. Je kunt je voorstellen dat het lekker lawaaiig is op straat.

Politieagenten:

Daar zijn er echt extreem veel van. Ik zie ze voornamelijk veel rondlopen en op hun fluitje blazen, want dat is een soort van machtsvertoon. Nut heeft het niet. Niemand die zich er wat van aantrekt en ze fluiten ook echt om niks. Bijvoorbeeld als er iemand met z'n auto een ander afsnijdt. Frrrrtt....hey dat mag niet. Maar ja, die ander had allang getoeterd...dus what's the point. Ik zie ze ook vaak het verkeer regelen. Regelmatig bij een goedwerkend verkeerslicht, en doen ze eigenlijk precies hetzelfde als het verkeerslicht aangeeft. Again...what's the point. Misschien is het een soort van manier om mensen maar aan het werk te hebben ofzo....

Overigens zijn de politieagenten niet corrupt, of in ieder geval niet zoals in Mexico. Als je in Mexico aan de kant wordt gezet moet je betalen, waarvoor maakt niet uit. Je geeft gewoon je rijbewijs met een briefje erbij. In Peru hoeft dat niet.

Kindervermaak:

Duiven. Je zet je kind neer op een plein met duiven, geeft m een zakje zaadjes en t kind is zo een uurtje zoet. De duiven eten uit t kind z'n handen, als het kindje zelf honger heeft eet ie ook gewoon een beetje zaadjes...eerlijk zullen we alles delen...en als t kindje geluk heeft kan ie een nietsvermoedende duif te pakken krijgen en er leuk mee spelen. Kinderen zijn na een middagje spelen superranzig, maar ach dat maakt niet uit. Kind heeft het leuk gehad en de ouders hebben weer 50 foto's erbij van kind met duif :-[

Prijzen:

prijzen in grote winkels zijn netjes aangegeven, maar in kleinere winkeltjes kunnen ze makkelijk achterlijke prijzen vragen. (Soles moet je delen door 3 voor de europrijs) Flesje water is bij de een bijvoorbeeld 1 sole, bij de ander 3.....taxi's net zo. Het ritje van busstation naar mijn hostel in Cusco was de eerste keer 5 soles. Kom ik vanochtend bij de taxistandplaats, vraag ik wat t kost, zegt ie doodleuk: 10 soles. Ja daaag, dus ik zei, nee laat maar dan, dus dan onderhandel je wat, 7 soles uiteindelijk, prima. Wordt ik in een taxi gezet, vraag ik aan t einde van de rit wat het kost, zegt de taxichauffeur 10 soles. Haha grapjas, ik heb m 7 soles gegeven en gezegd dat ik niet meer had. Zo kun je het namelijk gewoon spelen. Hetzelfde als mijn stukje kunst.....die had ik voor 20 soles gekocht. Ging ik er een paar dagen later eentje voor Leon kopen, vraag ie er 120 soles voor. Dus ik zei al, ja dat gaat m niet worden hoor, 20 soles op zn hoogst. Dus de deal met hem ging niet door, maar toen liep ik 5 meter verder en daar kwam de volgende alweer, you want to see my art, lady? Zover afgedongen dat het ook 20 soles was. Mooi man!

Nou voor zover mijn verslag vanuit Peru,

terug naar jullie! :-D

1. Irene:
    18 maart 2013
    Misschien moeten we Jolieke een keer daarheen sturen voor duiventherapie.
  2. Lianne:
    18 maart 2013
    Lijkt me een zeer goed idee....ik zorg wel voor de zaadjes
  3. Inge:
    19 maart 2013
    leuk zoals je alles omschrijft, zie het helemaal voor me, zeker die toeters, auto's, fluitjes en pol agenten, lachen :) volgens mij word je er gillend gek.
    Heb je nog geleerd chocolade te maken? XX
    Have fun
  4. Jolieke:
    Hey Floortje!

Cool

(en ik lees dit, dus...)
  5. Lianne:
    19 maart 2013
    Ja sacha....jij leest dit.....goed! Niks ernstigs over jou gezegd toch?
  6. Ineke de Vente:
    20 maart 2013
    Leuk,leuk,leuk!!!xxx
  7. Tammie:
    26 maart 2013
    kreeg het adres van je reislogger doorgestuurd van je trotse moeder. Je kent me waarschijnlijk niet. Ik ben een zeer ver familielid (neef van je opa Lokker). Vind het leuk om je belevenissen te volgen. Zij er daar echt helemaal geen fietsen?