Raften en Colca Canyon

16 maart 2013 - Arequipa, Peru

Hola amigos

weer veel beleefd, dus tijd voor een update. Afgelopen maandag ben ik gaan raften. Ik zou dit eigenlijk doen tijdens mijn trip naar Machu Picchu, maar die rivier was gesloten voor raften nadat er in december 2 mensen waren omgekomen. Nou en als de Peruaanse overheid zegt dat het niet veilig is....dan is het ook echt niet veilig. Maandag dus op een andere rivier geraft. Ik was samen met een Amerikaans stel die al vet veel ervaring had met raften, dus mooi voor mij. Eerst moest de boot opgepompt worden en kregen wij een wetsuit, een donkerblauwe korte broek(voor extra grip om te zitten) een gele plastic trui, een oranje reddinsvest en een rode helm. Supercharmant dus. Toen we eenmaal zover waren gingen we van start, helaas ging de zon weg. Beetje jammer want het water is echt koud, en je kan best proberen niet nat te worden, maar dat lukt echt niet. De ene golf na de andere. Je moet hard peddelen om de beste golf te pakken te krijgen, dus je bent echt bezig en dan ineens, whaafff grote bak water over je heen. Ik was soms best bang om uit de boot te vallen, dus ik hield me liever goed vast, maar die Amerikanen die gingen lekker door met peddelen. Het was echt suptertof om te doen, helaas geen foto's van, maar ik ga t zeker nog eens doen, maar dan wel als het lekker weer is, want nu was het toch wel echt koud, als je helemaal nat bent en de zon is er niet.

Dinsdag ben ik met de nachtbus weer terug naar Arequipa gegaan. Leuk, charmant plaatsje, met een heel mooi centraal plein. Mijn hostel is zeer basic, maar wel ok. Donderdag werd ik opgehaald voor een trip naar de Colca Canyon. Deze canyon zit tussen Arequipa in het zuiden, Cusco het noorden en Puno (waar ik na Cusco naar toe ga) in het oosten. We reden al snel door een prachtig landschap, met in de verte allerlei vulkanen, waarvan een paar actief, die hadden een rookpluimpje boven zich. Onderweg kwamen we allerlei beestjes tegen, zoals vicuñas, lama's en alpaca's. Er is nog een soort, maar daarvan ben ik de naam vergeten. We zijn gestopt bij een wegrestaurantje waar we een kop coca thee konden kopen. Coca bladeren worden gebruikt tegen hoogteziekte. Je kunt het in je thee doen, snoepjes ervan kopen of gewoon de bladeren kauwen. Ik vond dat wat extreem, maar thee en snoepjes waren wel te doen. We kwamen langs het hoogste punt op onze route, 4910 meter. Op deze plek waren allerlei stapeltjes stenen. Deze zijn door mensen gemaakt voor geluk. Heb er ook maar eentje gemaakt, lot niet tarten natuurlijk. Na een aantal uur kwamen we aan in Chivay, de grootste plaats in de canyon, maar vergeleken met andere steden, superklein. Heel erg toeristisch, de restaurants zijn echt superduur, als je t vergelijkt met restaurants in bijvoorbeeld Cusco of Arequipa.

We werden naar ons hostel gebracht en toen hadden we wat vrije tijd. Ben lekker over de markt gelopen, heel veel mensen in originele klederdracht gezien, en heb in de zon op het plein gezeten. Om 4 uur gingen we naar een hotspring. Het water komt vanuit de vulkanen, hoe precies weet ik niet, maar als het aankomt bij de hotsprings is het zo'n 85 graden, dus dat voeren ze via allerlei afkoelbaden naar een paar zwembaden, waar het dan ongeveer 38-40 graden is. Superheet! Schijnt heel gezond te zijn, omdat er allerlei mineralen etc vanuit de vulkaan meekomen. Je kunt zwemmen, maar je kunt ook gewoon lekker op een richeltje zitten en een biertje bestellen. Terug in Chivay gingen we 's avonds naar een folklore show. Best grappig, leuke muziek ook, grote panfluit :-D er werden uiteraard ook mensen uitgenodigd om mee te dansen, maar er was een dans, waar je met een soort touw werd gemept! En niet zo zachtjes ook, dus ik was blij dat ik nee had gezegd, haha, folklore meets vijftig tinten, nee bedankt!

De volgende dag moesten we al vroeg eruit (5 uur) omdat we een uurtje moesten rijden voordat we bij de Condor Cruz aan zouden komen. We stopten ondertussen nog een aantal keer om de canyon goed te kunnen bekijken. Hele mooie groene canyon met terrassen aangelegd voor en tijdens de Inca tijd, en die worden nu nog steeds gebruikt voor het verbouwen van oa aardappels, mais en quinoa. Het wordt allemaal nog met de hand verbouwd, simpelweg omdat een machine er niet kan komen. Er wordt geen gebruik gemaakt van bestrijdingsmiddelen en ze gebruiken lama/alpaca poep als mest. Lekker hoor.

Om half 9 waren we dan eindelijk bij de Condor Cruz. Dit is het gedeelte waar je de condors kunt zien. Condors zijn familie van de aasgieren, ze leven van de karkassen van lama's, alpaca's, koeien, ezels etc. je zult ze nooit zelf zien jagen. Ze zijn ongeveer 1,20 hoog en hebben een spanwijdte van 3.2 meter. Ze kwamen in heel het Andesgebergte voor, maar de laatste jaren zijn ze eigenlijk alleen nog maar in Peru te zien.. De jongen hebben bruine veren die na 2 jaar ongeveer pas zwart en wit worden. We hadden geluk, er zaten 3 condors op een rots en ook heel dichtbij. Na een tijdje kwam er een andere aan en gingen ze allemaal vliegen. Heel gaaf om te zien. Op een bepaald moment hebben we wel 8 condors zien vliegen. Heel bijzonder om ze in het wild te zien.

Na de show zijn we weer in de bus gestapt terug richting Arequipa. Ik heb een andere kamer gekregen in het hostel, deze is wat beter gelukkig dat de eerste. Morgen ga ik in een toeristensightseeing bus de stad bekijken en daarbuiten, want het schijnt dat er hele mooie uitzichtpunten zijn. Dan 's avonds heb ik de bus weer terug naar Cusco en vandaaruit ga ik verder met mijn trip richting Puno, maar dat is pas later in de week. Ik vind Cusco best leuk namelijk dus ik blijf er wel een paar daagjes.

Foto's staan erop! Helaas lukt het niet om een filmpje van de folklore show up te loaden....misschien lukt het op fb

Ciao

1. Inge:
    17 maart 2013
    geweldig hoor, was wel heeeel erg dicht bij de familie condor, werden ze niet onrustig van jullie of is dat alleen als ze jongen hebben. Wel super groot zijn ze zeg, moet je eens indenken hoe dat is als er één in je kamer is met zijn vleugels wijd, kamer vol....... Je outfit was super charming, catwalk idee?
    Geniet lekker verder XX
  2. Linda:
    18 maart 2013
    Dat raften lijkt me ook heel gaaf!
    Ben je weer 100%?
  3. Ineke de Vente:
    18 maart 2013
    Wat ontzettend machtig Mooi!!!!!! Dat is ècht genieten!!! Ben benieuwd naar het vervolg!! Veel liefs Ineke
  4. Lianne:
    Hey Lin
    Ja ben weer helemaal beter hoor! Gelukkig wel, is maar niks ziek zijn op reis!x
  5. Nicolien:
    20 maart 2013
    Volgens mij vermaak jij je prima door, leuk om te lezen, raften klinkt als een toffe ervaring en lijkt me echt een super uitzicht om die condors te zien! Geniet ervan, veel plezier!