death road

31 maart 2013 - La Paz, Bolivia

Dnderdag was het zover.....we gingen de death road rijden op mountainbikes. Death road is een oweg die vroeger gebruikt werd door bussen en auto's enzo, maar omdat de weg zo gevaarlijk is hebben ze een andere weg gemaakt en wordt de death road nu alleen nog maar door toeristen gebruikt. Dat filmpje op bnn is dus gewoon in scene gezet, ze hadden makkelijk over de andere weg kunnen gaan, maar ja, die is niet zo spannend. Nu rijden er dus voornamelijk mountainbikers over naar beneden. Nog steeds erg gevaarlijk, omdat de afgrond diep is en er zijn geen vangrails ofzo. Per jaar storten 2 a 3 mensen naar beneden, meestal vanwege onoplettendheid. Vorig jaar zelfs 2 gidsen, dus ervaring zegt eigenlijk niks hier....Tijdens onze tocht naar beneden was er een meisje gevallen en die was zo op dr hoofd gevallen dat ze bewusteloos was....

We moesten eerst een heel stuk rijden naar het begin van de tocht. We kregen een speciale broek, jas, knie en elleboogbeschermers en een helm. We gingen eerst een stuk over asfalt, om een beetje te wennen aan de fiets en aan de snelheid. Want we gingen hard!! niet normaal. Ik vond dat best wel gaaf, maar scheet al wel in mijn broek voor de onverharde weg. Maar goed....ik wilde het wel heeeeel graag. Dus daar gingen we dan...Je mocht uiteraard je eigen tempo bepalen, maar omdat je bergafwaarts gaat heb je best een tempo. De fietsen zijn zo dat je makkelijk over een steen heen kan rijden, dus je moet jezelf voorhouden gewoon door te rijden en geen dingen te gaan ontwijken, want dan verlies je juist de controle. De weg zelf was super, af en toe heel eng, want als er een scherpe bocht aankomt en je niet goed genoeg stuurt, val je dus gewoon naar beneden en ben je stikkedood. Het uitzicht was geweldig, al heb ik meer op de weg gelet. We stopten best vaak, zodat we foto's konden maken. 2 jongens van mijn groep besloten op een gegeven moment de rit verder in hun boxershorts te doen....stelletje gekken, maar wel een tof gezicht. Onderweg moesten we door beekjes, onder watervallen door, dus we werden lekker nat. Toen we beneden waren hebben we een biertje gekregen om te vieren dat we het hadden overleeft en een tshirt om iedereen te laten zien dat wij ook een 'survivor of the most dangerous road' zijn. Daar hebben we even gezeten en intussen werden we gebeten door kleine vliegjes, waardoor ik nu onwijze jeuk aan mn voeten en armen heb....heel leuk!!! Na de rit zijn we naar een hotel gegaan waar we konden douchen en eten. Vandaaruit gingen we weer op weg naar huis (niet over de deathroad)de gidsen hadden alcohol gekocht dus het werd een groot feest, totdat er mensen kneiterdronken waren en begonnen te kotsen...dat was iets minder....Maar goed......ik heb het gedaan en ik heb het overleefd!!Woehoeeee!

er komen nog meer foto's en filmpjes, maar die staan op een cd, dus ik moet even een computer tegenkomen met een diskdrive

1. Inge:
    31 maart 2013
    stoer hoor, dat je het durft, we hebben het gezien bij bnn, nou geef mij Jaagpad maar. Ben blij dat je er van hebt genoten, en dat je heelhuids aangekomen bent. XX
  2. Linda:
    31 maart 2013