Franz Josef/Queenstown

21 juni 2013 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Hello hello....vanuit een sneeuwachtig Queenstown deze keer

Bedankt voor alle bezorgde berichten over sneeuwstormen enzo, maar tot nu toe nog niets echt iets bijzonders gezien....beetje sneeuw wel gelukkig.

anyways....afgelopen maandag waren we dus in Franz Josef aangekomen. Dinsdag zijn we de gletsjer op gegaan. We kregen eerst allemaal warme kleding aan, broek, jas, speciale schoenen. Toen met een helicopter richting de gletsjer. Daar aangekomen moesten we onze spikes aandoen, want zonder deze glij je echt uit op het ijs. Maar met spikes kun je gewoon makkelijk lopen. We gingen een wandeling van 3 uur maken, en het was echt superkicken! De gletsjer is nog een restant van de laatste ijstijd, en daardoor is hij in de loop van de tijd erg veranderd. De gletsjer smelt tijdens zomer en vriest weer op tijdens winter. De wandelingen die erop gemaakt worden (er worden speciale trappen uitgehakt met pikkels) kunnen vrij weinig kwaad, aangezien er na een aantal dagen al niks meer van de paden te zien zijn. Het ijs blijft continue bewegen, vandaar dat je ook veel stenen op t ijs ziet, dat komt van de bergen eromheen of van het gedeelte in het midden (zie foto's) Het is ook zo bizar groot, echt geweldig om daar een 'wandelingetje' op te maken. Ik bleef maar foto's maken, maar de foto's doen het eigenlijk geen goed recht, want in het echt is het vele malen mooier. Na een wandeling werden we weer opgepikt door de helicopter, echt een waanzinnige ervaring!

Na een snelle lunch werden we opgehaald voor onze volgende activiteit: kayakken op een ketelmeer. Een meer dat zwart water heeft, doordat er bomen aan de waterkant staan die een zwarte bast hebben. Als die in het water vallen geeft dat zwart af en zo ontstaat een ketelmeer (pot verwijt de ketel..) Het meer was echt supermooi. Heel groot, dus we hadden wel even nodig om het over te varen. We gingen door een kreekje naar een gebied waar locale vogelsoorten leven en deze worden goed in de gaten gehouden, om uitsterven te voorkomen, zoals de Kiwi. Helaas geen kiwi's gezien, want het zijn nachtdieren, maar het gebied was heel erg mooi. Op de terug weg begon het te regene, dus we moesten snel terug, maar het meer was echt supergroot, dus dat duurde wel een uurtje. Woensdag zijn we naar Wanaka gereden. Onderweg kwamen we langs een whitebait boerderij. Whitebait zijn hele kleine visjes, schijnbaar de baby's van forellen en die bakken ze in een ei goedje, zodat je een soort visburgertje hebt. Heel erg lekker en schijnbaar een dure delicatesse. Wij kregen het gelukkig voor proefprijs, dus een paar euro voor een burgertje. Verder naar Wanaka. De grootste reden om daar te stoppen is het meer, maar helaas was het regen regen en nog eens regen toen wij er waren, dus het meer hebben we niet echt gezien. We zijn wel naar de film geweest, in een superleuk bioscoopje. 1 zaal en in de zaal had je banken en auto's om lekker in te chillen, en tijdens de pauze vers gebakken chocolate chip cookies, mjam! We hadden the great gatsby gezien (aanrader) De volgende dag hadden we voor het eerst sneeuw!!! he he eindelijk een beetje van die oh zo heftige sneeuwstorm. We zijn eerst naar Puzzleworld gegaan. Daar hadden ze allerlei leuke dingetjes om met je hersenen te spelen. Zoals een kamer scheef was, maar een tafel die daar recht in stond, zodat als je er een balletje op liet rollen leek die omhoog te rollen.Of een kamer waarin de ene persoon heel groot leek en de ander heel klein (dit trucje gebruikten ze voor Lord of the Rings) Ze hadden ook een 3D labyrinth, dus je moest over bruggen en in torens klimmen. Supergaaf! Daarna zijn we naar Queenstown gereden. Tijd om de adrenaline eens flink in de rondte te laten gaan. Te beginnen met een bungeejump. Ik heb meteen maar de hoogste gedaan...als je het doet moet je het goed doen. 134 meter. Mega eng!! Het is boven een ravijn, ze hebben tussen 2 bergen een paar kabels gespannen, in het midden is een hokje. Daar wordt je naartoe gebracht met een bakje, wat al een beetje onstabiel is, dus daar begint het al mee. Dan wordt je helemaal ingesnoerd, een harnas, en de dingen om je benen. Ik was als eerste aan de beurt, joepie...........aaahhh!

Je moet in een stoel gaan zitten en dan wordt het bungeetouw aan je vastgemaakt. Dan moet je naar het randje toe waggelen, want je kunt niet echt lopen met je benen aan elkaar vast. En dan zegt hij 3, 2, 1 jump.....en dan laat je je vallen, want ja, als je dan niet gaat....dan doe je het nooit. Dus daar ging ik. 8 sec vrije val en dan schiet je weer omhoog. Echt het engste wat ik ooit heb gedaan! Enger dan mn skydive. Wat een kick!!! als je weer boven bent getakeld sta je te trillen op je benen, maar hoe blij dat ik dat gedaan heb!

Vandaag ben ik weer op pad geweest...daredevil die ik ben. Canyon swing. Je kunt op allerlei manier springen, maar je valt naar beneden en dan schommel je als het ware heen en weer. Ik heb er 2 gedaan, 1 op een stoel, en 1van een glijbaan af. Het probleem is eigenlijk, maar das ook het leuke, dat de mannen die je ervanaf duwen of laten vallen ontzettend met je aan het kloten zijn, dus de hele tijd doen alsof ze je laten gaan, maar nog net niet...heel grappig maar echt niet goed voor je hart! Ze zitten ook de hele tijd te grappen dat ze niet weten wat ze doen en dat de spullen half kapot zijn. De stoelswing die ik deed....je zit dus op de stoel en dan laten ze je achterover leunen en dan op een gegeven moment laten ze los, dus val je naar achter. Het is echt supergaaf om te doen, vandaar dat ik het nog een keer wilde. Whoee hoee. Genoeg adrenaline rushes dus!!!

Net was de opening van het winterfestival in Queenstown. Er was een concert en vuurwerk. Het festival duurt 10 dagen en er zijn allerlei dingen te doen. Ben benieuwd!!