Kia ora vanuit Christchurch

27 juni 2013 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Hello!

Mijn laatste bericht vanuit Nieuw-Zeeland. Zaterdag vlieg ik alweer naar mijn volgende bestemming, deel 2 van de reis zit er dan op. Een berichtje vanuit de gevangenis.....maar wees gerust, het is een oude gevangenis, omgebouwd tot hostel! :-)

In Queenstown heb ik het nog heel erg naar mijn zin gehad. De mensen die ik onderweg heb leren kennen, waren nu allemaal tegelijkertijd in Queenstown, dus dat was erg leuk.

Het was Winterfestival in Qtown. Op zaterdag was er een hardloopwedstrijd gevolgd door een parade. Heel veel bedrijven die een promotie rondje deden en ballonnen en snoepjes uitdeelden. Het was echt superkoud, dus ik ben niet lang gebleven, maar heel erg interessant was het toch niet :-)

Zondag was er een wedstrijd birdman...soort van hoog en droog ofzo, mensen proberen zo lang mogelijk te 'vliegen'. Heel leuke deelnemers, ninjaturtles, ei en kippen (compleet met pek en veren) een groep backpackers. Het was 2 graden buiten, dus het was behoorlijk koud. Blijkbaar was het water 9 graden, dus iedereen sprong er wel graag in. Smiddags ben ik met een kabelbaan een heuvel opgegaan voor een mooi uitzicht over Qtown en de Remarkable bergen. We hadden goed weer, dus een heel mooi uitzicht! Maandag zijn we naar Milford Sound gegaan. Dit is een grote fjord, een van de mooiste plekker op de wereld. Wordt ook wel genoemd als het 8e wereldwonder der natuur. We hadden ontzettend veel mazzel, want het was de afgelopen maand gesloten geweest vanwege het weer (de weg was onbegaanbaar) en maandag was de eerste dag dat ze weer open waren en het was gelijk prachtig mooi weer!!! Daar moet je echt geluk mee hebben, want normaal regent het daar. We moesten eerst een flink eind rijden, onderweg nog gestopt bij de spiegelmeren (mooie foto's!!!), daarna zijn we met een boot over de fjord gevaren. Supersupermooi!!! We zagen zelfs een paar zeehondjes, dus onze trip was het absoluut waard. Dinsdag hebben we niet veel gedaan, onze tassen ingepakt, laatste keer een fergburger gegeten (lekkerste burger van NZ schijnt) en 's avonds hebben we een drankje in de kroeg gedaan. Er was een pubquiz, dus daar hebben we aan meegedaan. We hadden een team met elf mensen, en we hadden gewonnen!!! superleuk, 100 dollar aan gratis drank. Prima!! Vragen als – van wie was het paard Marengo – volgens de griekse mythologie wie was de eerste vrouw op aarde – welke taal sprak Jezus – hoeveel vakjes zitten er op een scrabblebord – in welk jaar maakte Columbus zijn eerste reis- waar in Engeland mag de Queen niet komen- wie speelde de vrouwelijke hoofdrol in de film Fatal attraction enz enz.....superleuk, ik hou van quizen!! (antwoorden staan onderaan)

Gister zijn we al vroeg op pad gegaan op weg naar Christchurch. Het is een rit van ongeveer 8 uur, en onderweg stopten we uiteraard op mooie plekjes. Heel veel sneeuw! Hier heef de sneeuwstorm echt huis gehouden. Vorige week moesten bussen zelfs omkeren terug naar Qtown, want de wegen waren onbegaanbaar. Maar gelukkig voor mij zijn we in Christchurch aangekomen. Heb nog niet echt het centrum gezien, maar dat ga ik morgen bekijken. Blijkbaar is er ook niet zo veel te zien, veel lege plekken, gebouwen die op instorten staan. Containers worden nu gebruikt als winkels etc, dus ik ben wel benieuwd.

Mijn hostel is echt supergrappig. Een heel mooi gebouw, een oude gevangenis en de cellen zijn de slaapkamers. Ze worden ook gewoon cellen genoemd, en wij zijn geen gasten, maar gevangenen. Er is nog een cel met de oorspronkelijke meubel en er is een cel waar de muren nog tekenwerk van de gevangenen hebben. Dan is er nog de isolatiecel en uiteraard is er een plek om op de foto te gaan als gevangene. Echt superleuk. Het is alleen wel erg koud, maar je kunt gratis kruiken lenen.

Zaterdag vlieg ik dus naar Australie. Ik heb besloten om als au pair te gaan werken. Waarom niet, ik vind kindjes hartstikke leuk, woon bij een gezin in, dus heb voor een tijdje een eigen kamer en ik verdien geld. Vond het wel een goed idee. I khad al snel een aantal families gevonden voor wie ik wilde werken, maar heb uiteindelijk voor Tim en Linda O'hare gekozen. Ze hebben een dochter van bijna 6, een zoontje van 4 en een 4 weken oude baby. Ik ga voornamelijk voor de oudste zorgen, maar ik mag vast vaak genoeg met de baby knuffelen. (poepluiers schuif ik af op moeders, muhaha)

Ze wonen in Melbourne, dus ik blijf daar ietsjes langer, en ga dan op het eind naar Perth om die stad ook nog te zien en dan gewoon volgens planning 26 september naar Azie. Heb er zin in!!!!

tot het volgende bericht, vanuit Australieeeeee!!!

voor de liefhebbers de antwoorden:

van wie was het paard Marengo: Napoleon

volgens de griekse mythologie wie was de eerste vrouw op aarde: Pandora

welke taal sprak Jezus: Aramaic

hoeveel vakjes zitten er op een scrabblebord: 225

in welk jaar maakte Columbus zijn eerste reis: 1492

waar in Engeland mag de Queen niet komen: house of Commence (overheidsgebouw)

wie speelde de vrouwelijke hoofdrol in de film Fatal attraction: Glenn Close

1. Inge:
    27 juni 2013
    nou stoer hoor allemaal. Prachtige foto's zijn het, fijn dat je al een gezin hebt gevonden, ik hoop dat je het er heel erg naar je zin zult hebben, kun je van daaruit ook nog een paar daagjes weg? Goede reis zaterdag kom goed aan in Australië, hoe lang is het vliegen? XX