Kia Ora vanuit Franz Josef!

17 juni 2013 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Het koude Franz Josef mag wel gezegd worden, want het is 14 graden. Ja, ik zou beter in Nederland kunnen zitten, maar ja, dan zie ik zo weinig van Nieuw Zeeland. Eerst maar eens terug naar Taupo.Voordat we in Taupo aankwamen hebben een wandeling gemaakt door een bos, met enorm hoge bomen, heel tof om daar door heen te lopen. Het weer in Taupo was zeer teleurstellend. Heel erg jammer, want het is een mooi plaatsje, en het had leuk geweest als ik Mount Doom had kunnen beklimmen, maar helaas. De enige dag dat wij het konden doen was het superslecht weer. We hebben de hele dag maar gewoon binnen gezeten, filmpjes gekeken etc. Vanuit Taupo gingen we naar River Valley. We reden langs het Taupo meer, een meer zo groot dat heel Singapore er in past en nog heb je plek over. We maakten een wandeling in een nationaal park, waar je een heel goed uitzicht had op Tongariro berg, dat is de berg die gebruikt wordt in Lord of the Rings voor Mount Doom. Een klassiek voorbeeld van een vulkaan. Heel cool. We kwamen uit bij een hele mooie waterval, daar hebben we gepicknickt. Daarna zijn we nog naar de Haraku falls gegaan, dat is de locatie waar Gollum de ring vond, als jonge man in LOTR. Daarna dus door naar River! Een lodge aan de kant van een rivier, waar je kon paardrijden of raften, alleen hing er wel een heel groot prijskaartje aan, dus ik heb dat niet gedaan. Dus we hebben de avond naast het haarvuur gezeten met een lekker glaasje uiteraard. De volgende dag was het niet zulk goed weer, dus na een korte wandeling zijn we weer verder gegaan. Op naar Wellington. We kwamen daar om 6 uur 's avonds aan en de volgende dag zou de bus weer vroeg vertrekken, dus ik ben een paar dagen extra gebleven. Ik ben 's avonds naar de bios geweest met een paar meiden uit de bus. We wilden naar the great gatsby, maar het was openingnight, dus het was compleet uitverkocht. Toen zijn we maar naar de hangover geweest, die ontzettend slecht was, dus dat was een beetje teleurstellend, maar goed, wel gezellig avondje uit. De volgende dag ben ik de stad gaan bekijken. Eerst met een kabelkarretje de heuvel op, door botanische tuinen richting het parlementsgebouw. Deze wordt een bijenkorf genoemd, omdat hij er uitziet als een bijenkorf :-) Daarna ben ik naar het museum Te papa geweest. Een heel tof natuurhistorisch museum, die ontzettend veel aandacht geeft aan kinderen. Hele leuke dingen om te doen, te onderzoeken enz. Je kunt er echt een hele dag in rondlopen. Ze hebben bijvoorbeeld een aardbeving simulator, een reuze inktvis, allerlei spelletjes....ze hebben het over de maori, de immigranten, de aarde/aardkorst, de verschillende platen, aardbevingen, planten, dieren....echt heel veel. Een meisje uit mijn bus is 2 dagen gegaan, omdat er gewoon zo veel te zien was. Die avond ben ik met dat meisje naar the phantom of the opera geweest. Ze hadden generale repetitie, dus de kaarten waren lekker goedkoop. Het geluid ging nog niet helemaal goed, af en toe stond de microfoon niet aan als er iemand sprak/zong ofzo, maar het was wel echt heel gaaf. Zo'n mooie show! De volgende dag wilde ik naar de Wetacave, een werkplaats waar ze allerlei props voor films als LOTR, Avatar en TinTin hebben gemaakt, maar het was helaas compleet volgeboekt voor die dag. Beetje jammer van mijn tijd, want de busrit er naar toe was 30 min! Ik heb de rest van de dag niet zo veel gedaan. Film gekeken, wasje gedaan, tasje gepakt. Vanuit Wellington zijn we met de veerpont naar het zuidereiland gegaan. We moesten al vroeg op, want om half 8 moesten we de boot op. Het uitzicht was geweldig tijdens de reis. Het is allemaal zo ontzettend mooi! En .... we zagen een walvis! Hij zwom vlak langs het schip. De kapitein riep het om, dus iedereen uiteraard in rep en roer. Hij kwam boven met z'n staart, prachtig gezicht en toen weer onder....het lukte met niet om een foto te maken, ik dacht het lukt me de volgende keer wel als ie bovenkomt, maar toen was ie al zover weg. Ik zag m nog wel lucht spuiten, dat was koel, maar dat zag je niet op de foto. Op het zuidereiland aangekomen zijn we naar Kaiteriteri gegaan. Dat is een plaatsje in het noorden van het eiland, in het Abel Tasman nationaal park. Het was al laat eer we daar aankwamen, dus we zijn lekker met zn allen in de bar biertjes gaan drinken. De volgende dag was het heel vies weer, dus de meesten zijn binnen gebleven en hebben tv gekeken. Tegen de middag zijn we weer verder gegaan, hebben we een wandeling over de duinen gemaakt. Supergaaf, want de stranden zien er wel ietsjes anders uit dan in Nederland, maar het was helaas heel erg druilerig weer, dus na een uur was iedereen zeikersnat. We zijn toen door gereden naar Westport. Daar zouden we de volgende dag wat activiteiten doen als het niet al te slecht weer was. Onze kamer heette de lounge, want er stonden banken, en een tv in, dus we konden inderdaad lekker loungen. 's avonds lekker een filmpje gekeken. De volgende dag zou ik gaan paardrijden, maar het regende als een malle, dus dat ging niet door. We gingen op weg naar Lake Mahinapua....maar na een paar km gaf de bus het op, allerlei dingen gingen kapot, dus we zijn bij een cafeetje gestopt. Daar ging iedereen naar binnen voor een kopje troost (mensen hadden goeie omzet die dag) en wachten op de monteur. Bleek dat de bus toch naar de garage moest, dus we gingen weer terug naar Westport. Dat was rond 2 uur smiddags, dus we konden lekker in de lounge met de open haard aan filmpjes kijken. 's avonds zouden we een verkleedfeestje houden, en daarna uitgaan in onze feestkleding. Probleem alleen was dat er maar 1 winkel in Westport open was op zondag. Gelukkig had ik wel wat kunnen vinden om een heksenoutfit te maken. Ik had een hoed gemaakt van papier en karton, en dat omwikkeld met aluminiumfolie. Een jurk van groen crepepapier. Met mn ducktape(eindelijk kan ik het gebruiken) nog wat versieringen, zoals een paar doodshoofdjes op mn jurk en hoed. Wat spinnenwebben met stift en klaar was de outfit. Haar en make-up wist ik nog van vorige keer halloween op t werk, dus dat was zo gedaan. Mensen hadden echt hele leuke outfits weten te maken. Er waren 4 trossen druiven (met ballonnen) een aantal babies (met plastic tassen als luiers) een paar mensen als griekse god of als Jezus (met een laken, en Jezus met brood :-)) Iemand had een jurk gemaakt van post-its. Er waren 2 mensen die waren als geesten uit een lamp(met wijde broek en sarong als sluier) er waren een aantal dieren (dieremaskers) een piraat, een bij (vuilniszakken en gele tape) een krijtje (rood crepepapier) een set kaarten (met speelkaarten op dr trui geplakt. Maar allemaal waren ze niet zo mooi als mijn outfit gnagna. En dat was serieus zo, want ik had de eerste prijs gewonnen!! Een foto pakket voor als ik ga bungeejumpen, twv 50 euro. Normaal moet je je foto's los erbij kopen, dus nu hoef ik dat niet te doen, jeey!! En een bungeejump stond toch al in de planning:-p Vandaag zijn we naar Franz Josef gereden. Onderweg zijn we nog gestopt bij pannenkoek rotsen. Supergaaf. Door de kracht van het water worden de rotsen gevormd, en het is echt heel gaaf om de kracht van het water te zien, maar ook te voelen. Het knalt tegen de rotsen aan en soms komt het door spuitgaten omhoog. Heel cool!!We gaan in Franz Josef een gletsjer bekijken, maar dat is morgen pas. Morgenmiddag ga ik ook nog kayakken op een zwart meer, maar daarover meer in mijn volgende verhaal. Even een cliffhangertje :-D Toedels!

1. Ineke de Vente:
    17 juni 2013
    Jammer, dat je door het weer niet alles kon doen, maar het is er wel prachtig hoor!!!! Een belevenis!! Hopelijk wordt het weer iets beter. Liefs xxx
  2. Linda:
    17 juni 2013
    Gefeliciteerd met je overwinning, super heks!
  3. Inge:
    17 juni 2013
    Stoer hoor dat je gewonnen hebt, scheelt weer centjes . Jammer dat je niet alles kunt doen, maar goed je ziet genoeg en maakt veel mee xx