Kia ora vanuit Aoteroa (hallo vanuit Nieuw-Zeeland)

2 juni 2013 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Ben nu al een weekje in Nieuw-Zeeland, maar het is vrij lastig om gratis wifi te vinden, dus vandaar nu pas een update. Vorige week zaterdagavond m'n spullen extra goed ingepakt (toch anders voor een vlucht dan voor een busreis) en op weg naar NZ. Hele goeie vlucht, veel lekkere dingen te eten en drinken, keuze uit veel films en tv series etc. Ik was alleen heel moe, aangezien het midden in de nacht was, dus ik zou moeten slapen, maar ik kan helaas heel slecht slapen in het vliegtuig, dus na een beetje gesoezeld te hebben, toch maar weer films gekeken. M'n vliegtuig landde keurig op tijd, 4.30 in de morgen. Ze zijn ongeveer net zo streng als in Australie met de controle, dus het duurde even eer dat ik mijn spullen bij elkaar had en met de shuttle naar Auckland kon gaan. Het hostel had me de code gegeven van het nachtslot, dus ik kon iig naar binnen en daar heb ik gewacht tot om 8 uur de receptie open ging. Ik heb toen eerst maar even een tukkie gedaan, want ik was toch best moe, na een 'hele dag' wakker te zijn geweest.

's Middags ben ik Auckland gaan bekijken, maar ik moet zeggen dat het niet echt een bijzondere stad is. Het is wel weer heel anders dan Zuid Amerika natuurlijk, dus veel westerse winkels, maar ook ontzettend veel Aziatische winkels. Wat ik leuk vindt is dat wanneer je op een groot kruispunt komt en het licht voor voetgangers op groen gaat, mogen alleen de voetgangers, en staat de rest stil. Je kunt dus netjes horizontaal/verticaal oversteken, maar ook diagonaal. Heel cool :-) (waar je maar blij van kunt worden ey)

Dinsdag was het niet zulk goed weer, dus ben ik voornamelijk binnen gebleven en heb ik een beetje mijn schema voor mijn de kiwi experience uitgezocht. Daar ben ik woensdag mee begonnen. De kiwi experience is een hop on hop off bus, die langs alle hotspots van NZ komt. Je kunt bij bepaalde plaatsen uitstappen en blijven zolang je wilt, dus ideaal. Mijn eerste onderdeel van de reis ging naar het noorden,naar Paihia. Veel namen van plaatsen zijn in het Maori, dus voor buitelanders bijna onmogelijk om meteen goed uit te spreken. (hoewel deze wel ok is) Het stadje zelf is niet zo heel bijzonder, het is voornamelijk lekker als het goed weer is en je lekker kunt zwemmen of op t strand kunt liggen. In de bus had ik een aantal mensen leren kennen en met dat groepje zijn we naar de de Haruru watervallen gaan lopen. Een heel leuke wandeling door mooie natuur, ongeveer 2,5 uur. De watervallen zijn mooi, maar uiteraard niks vergeleken met Iguazu, maar ach de wandeling was leuk en gezellig. 's avonds hadden we een bbq in het hostel. Daarna karaoke, dus het was een leuk feestje.....totdat iemand erachter kwam dat ze was beroofd. Iedereen een beetje in rep en roer, want het bleek dat een man in de kamers was geweest en gewoon hele tassen had meegenomen. Camera's, paspoorten, pinpassen....gelukkig waren er in mijn kamer nog mensen en die hadden gevraagd aan die gast wat hij kwam doen, maar in andere kamers had hij dus gewoon keuze gehad uit tassen. In het stadje was maar 1 politieman, dus er moest er vanuit een ander stadje mensen komen, die man was (in een gestolen auto) alang gevlogen natuurlijk, maar iedereen die wat had gezien moest vragen beantwoorden, heel gedoe allemaal. Ik was blij dat er van mij niks weg was, al had ik mijn paspoort, camera en pinpassen bij me. Als hij mijn tas had gejat was ie bedrogen uitgekomen, met mijn computertje uit het jaar 0 :-)

De volgende dag ben ik met een engels meisje naar het volgende eiland geweest. Russel is het eerste eiland van de Bay of Islands. Heel leuk, schattig plaatsje voor mensen met teveel geld. We zijn de heuvel opgeklommen om de echte bay of islands te zien, en het uitzicht was super!!! Je kunt een boottochtje naar de Hole in the rock doen, maar aangezien dat een beetje duur was, heb ik dat niet gedaan. We vonden het uitzicht van bovenaf Russel wel mooi genoeg. En.........ik zag de vin van een orka!!! hij dook net onder en wilde daarna niet meer bovenkomen, maar ik weet zeker dat hij er was....zit je daarna dus wel mooi een half uur naar het water te staren in de hoop dat ie nog een keer bovenkomt...:-p

Om 3 uur zijn we weer richting Auckland gegaan. Ik ben uitgestapt in Whangarei (spreek uit als Fangaraai) Ik had in Chili namelijk een meisje leren kennen, Kelly en die zei, joh als je naar NZ gaat, moet je bij mijn ouders op bezoek. Ik voelde me eerst wat bezwaard, aangezien ik heel die mensen niet ken, maar toen bedacht ik me dat Nieuw-Zeelanders bekent staan om hun vriendelijkheid en gastvrijheid. Dus ik Kelly's broer Matthew op fb gecontacteerd en hij zei dat het geen probleem was en dat ik zolang mocht blijven als ik wilde. Dus toen ik uit de bus stapte in Whangarei kwam daar Pauline (Kelly's moeder) om me op te halen. Lance en Pauline wonen een beetje uit de stad en hebben een heel leuk huis met een beetje grond waar ze varkentjes houden, een paar kippetjes, een eend, 2 honden en een kat, maar das een huiskat. Ze hebben allerlei fruitbomen en een groentetuintje. Hun zoon Matthew zat een tijdje in Australie, maar is nu voor een aantal maanden thuis. Lance en Matt waren aan het vissen dus ik kreeg eerst een rondleiding door het huis van Pauline. Ik kreeg een eigen kamer met een superdeluxe bed, heerlijk!! Matt en Lance kwamen thuis met flink wat vissen, allemaal red snappers, dus die zouden we als avond eten hebben. Donderdag zijn we eerst naar de top van de Parahaki heuvel gegaan, om een mooi uitzicht op de stad te zien. Gelukkig was het mooi weer, want het is winter en dat betekend meestal regen. Daarna zijn we naar de kust gereden. Grappig, ik keek dus nu richting Zuid Amerika, de pacifische oceaan over. (zag de overkant niet hoor) Daarna zijn we wat gaan eten in een restaurantje dat over de baai uitkijkt. Heerlijk vis uiteraard. 's avonds hebben we de openhaard (nouja we....zij) lekker aangestoken, want het kan best koud worden 's nachts. Lance en Matt besloten de volgende dag weer te gaan vissen, en Pauline en ik zouden naar de farmersmarket gaan de volgende dag, dus iedereen ging vroeg naar bed. Pauline en ik gingen kijken of er andijvie te koop was, want ik wilde als bedankje een hollandse maaltijd maken voor ze. Stamppot andijvie met oude kaas. En ja, zowel andijvie als oude kaas was aanwezig. Nog wat appels voor de appeltaart, want dat hoort er natuurlijk bij, en toen zijn we gaan ontbijten in een heel leuk tentje aan de haven. Superdruk, maar ook superlekker! We zijn nog naar watervallen dicht bij Lance en Paulines huis gegaan, die zijn alleen indrukwekkend als er veel regen is geweest en dat was gelukkig zo, dus dat was mooi. Matt en Lance brachten een paar kleine visjes, maar ook een enorme knoeperd terug, en die besloten ze de volgende dag te roken. 's avonds heb ik dus mijn stamppot andijvie gemaakt, met gehaktballen, die een beetje flauw waren, want ze hebben hier geen gehaktballen, dus ik wist niet wat ik er in moest gooien, maar ze waren best lekker. De appeltaart was zeer goed gelukt, dus we zaten allemaal bommetje vol na het eten, maar niks lekkerder dan uitbuiken voor de openhaard!

Vanochtend zijn we schapen gaan halen. Pauline en Lance vonden het leuk om wat schaapjes te hebben, (en dan met de kerst te bbqen) dus bij een boer in de buurt 3 zwangere schapen en 3 lammetjes gehaald. Lekker Nieuw-Zeelands, schapen :-) Bij thuiskomt had Matthew de rookkast al aan de gang gezet, dus na een half uurtje hadden we zelfgerookte snapper. Heerlijk!! nog nooit zoveel vis gegeten als de afgelopen dagen, dus voorlopig voldaan op visgebied. Om 4 uur hebben ze me weer naar de bus gebracht en ben ik weer richting Auckland gegaan. Morgen gaan we langzaam richting het zuiden. Eerst naar Hot water beach, waar je op het strand een put graaft waar dan warm water in komt te staan....zeg maar je eigen persoonlijke spa! Ben benieuwd, hopelijk goed weer. Daarna naar Waitomo, waar je grotten hebt met glow in the dark wormen....heel benieuwd naar dat. Daarna richting Rotorua, waarvandaan ik richting Hobbinton kan gaan (de filmset van Lord of the Rings) Hoop tegen die tijd weer eens wifi te vinden, maar als het dus even duurt.....not to worry!

Haere ra!

1. Inge:
    2 juni 2013
    Nouououou geweldig en wat leuk dat je bij die mensen in huis mocht, zie je meteen een NZ huis. Fijn dat je reis goed was. Nu maar weer lekker genieten xx
  2. Linda:
    3 juni 2013
    Ha Lianne!
    Heb weer ff bijgelezen! Wat een avontuur weer! Gastvrij dan die nw zeelanders! En Leuk dat jij ze op hollandse wijze bedankte!
    Have fun! En houd idd je waardevolle zaken op zak!
    X Lin
    Ps:T Loo bezoek ik alleen met jou!