Lima overleefd

28 februari 2013 - Lima, Peru

2 dagen Lima overleefd! Was toch wel lichtelijk benieuwd naar hoe gevaarlijk het nou was, maar het is me alles meegevallen. Als t zo de hele reis is, is het prima te doen.

Dinsdag moest ik eerst naar het busstation om mijn busticket om te ruilen. Ik had een ticket gekocht voor de 5e maar dat moest de 4e zijn en het lukte me niet om dat via internet te regelen. De mensen bij het hostel zijn erg hulpvaardig en vertelden mij dat het busstation best wel ver weg was, het beste met de taxi te doen. Met een bus kon ook wel, maar lastig, want met de bus in Lima is best lastig. Maar ja....het scheelt wel weer geld, dus ik ben toch maar met de bus gegaan.Een ervaring opzich! De grote weg vlak bij het hostel is totale chaos met taxis, auto's, en bussen. Er zijn verschillende maten bussen, maar het zijn allemaal een beetje verrotte dingen. Netjes aangegeven waar ie naar toe gaat is er niet bij. Uit de kleinste busjes hangen mensen die roepen waar de bus naar toe gaat. Ik heb dus gewoon maar gevraagd of ie ook naar mijn straat ging en hij knikte en hup instappen, instappen! Bij mijn straat moest ik eruit om een volgende bus te nemen. Zelfde systeem, gewoon vragen of ie daar en daar naar toe gaat. Ticket was zo omgeruild, dus snel weer onderweg terug. Ging allemaal heel makkelijk eigenlijk met de bus. Je gaat zitten en zodra de jongen tijd heeft van het roepen, dan komt hij zn centje halen, wat 1 soles(35 cent) is, per stukje ofzo, geen idee hoe ze het berekenen.

Dinsdag was me aangeraden om eerst de wijk Miraflores te bekijken, zodat ik een beetje kon wennen aan voornamelijk het verkeer. (pff eitje!) Miraflores is een wijk die erg fijn is om te bekijken. Niet veel hoogbouw, voornamelijk leuke gekleurde huisjes, niet veel hoger dan 3 of 4 verdiepingen. Een van de belangrijke straten is avenida Arequipa. Die ben ik helemaal afgelopen tot aan de zee, naja de klippen en dan 100 meter lager de zee. Onderweg nog gestopt bij een markt voor lunch. Broodje olijven en zoete aardappel gegeten. Vreemd maar best lekker. Markt is zoals je het verwacht. Beetje ranzig, maar lekkere dingen te koop. Hoe dichter ik bij de oceaan kwam hoe meer rook ik zag rond de gebouwen, maar dit bleken wolken te zijn. Het was namelijk erg bewolkt boven de zee, gek want 200 meter de stad in heb je daar totaal geen last van.

Woensdag ben ik begonnen met het oudste gedeelte van de stad. Huaca Pucllana (spreek uit: waka puzjana) is een tempelcomplex wat dateert van voor de Inca's. Het zijn voornamelijk veel stenen, die neergezet zijn als een soort boekenplanken. Er zit een beetje ruimte tussen de stenen waardoor bij een aardbeving (en dat zijn er veel in Lima) de muren netjes blijven staan. Effectief, want het meeste staat nog. Dit complex is pas vanaf 1981 een beschermd gebied. Daarvoor was het een afvalhoop en crossmotor circuit :-S Het bijzondere aan de mensen die hier leefden was dat ze potten offerden. Ze maakten hele grote, mooi gedecoreerde potten en mepten die dan kapot (soort van champagnefles kapot slaan bij schip) dit was hun manier van offeren. (uiteraard werden ook mensen en eten geofferd)

Na dit cultureel verantwoorde uitje ben ik naar het centrum gegaan, uiteraard met de bus. In het centrum het je het grote plein, Plaza de Armos, met daaraan gelegen, het regeringspaleis en een mooie kathedraal, waar Pizarro (de stichter van Peru) ligt begraven. Mooi gebouw, maar niet superbijzonder. Wel bijzonder is het klooster van San Fransisco, een stukje verderop. Helaas mochten er geen foto's gemaakt worden. Het klooster is nog steeds in gebruik ,al is dat een nieuw gedeelte, het oude gedeelte is voor de toeristen. Hele mooie tegels, handgeschilderd in Spanje, houtsnijwerk uit Cuba, de gids zei bij alles:look at the beautifull decorations, all original. Het klooster heeft een indrukwekkende graftombe met meer dan 25.000 overblijfselen. Deze zijn op een speciale manier neergelegd, om het nog indrukwekkender te laten lijken. Na het klooster ben ik een stukje naar de rivier gelopen. De rivier over moet je als toerist niet doen, omdat alleen de brug al heel gevaarlijk is, maar ik kon vanaf een afstandje een paar foto's nemen. Ziet er een beetje uit als een sloppenwijk, al zijn het wel gewone huisjes.

Ik liep een stukje naar een volgend plein en daar was weer een klooster, deze keer van de dominicaanse orde. Bijna hetzelfde als het vorige klooster, al mocht ik hier wel foto's nemen. Ik kreeg een privetour, die betaald moest worden met een fooi. Erg leuk vrouwtje die veel wist te vertellen en ook eens een keer in goed verstaanbaar engels. Ook handig. Na het klooster ben ik naar een plein gelopen waar ik eerst eens een ijsje heb gegeten, want ondanks dat het bewolkt was, toch best warm. Ze hebben een vrucht hier Lucume, en daar heb ik een bolletje van genomen. Smaakt naar walnoten, goed te doen dus.

Op de terugweg ben ik naar een park gegaan met allerlei fonteinen. Het is een soort waterpark, want sommige fonteinen mag je in spelen, dus mensen gaan daar echt naar toe om te verkoelen. Het is geopend van 3 uur smiddags tot 10 s avonds, dus het is echt om lekker na het werk even af te koelen. Als het donker wordt maken ze er ook gelijk een mooie lichtshow van. Heel bijzonder!

Morgen ga ik verder naar Paracas, ongeveer 3,5 uur met de bus. Niet heel bijzonder stadje, maar daar ga ik wel een uitje maken naar een eilandje dicht bij de kust, met heleboel zeeleeuwen. Ben benieuwd.

Cuidate

1. Inge:
    28 februari 2013
    super hoor, weet meteen wat Huaca Pucllana is, lijkt me indrukwekkend om daar in te kunnen lopen. En die busreis dan, lijkt wel Polen, wellicht nog erger???? Veel plezier vandaag XX
  2. Jan:
    28 februari 2013
    Avenda Arequipa is belangrijk, ja. Deze loopt niet door tot aan de zee, houdt op bij Ovalo Miraflores.
  3. Nicolien:
    28 februari 2013
    Hee Lianne! Fijn dat je goed bent aangekomen in Peru en superleuk om via je blog de eerste indrukken mee te mogen maken, lijkt me erg mooi en bijzonder daar, klinkt goed! Geniet van al het moois daar en ik houd je blog zeker in de gaten, leuk! x Nicolien
  4. Ineke de Vente:
    1 maart 2013
    Klinkt geweldig allemaal. Geniet er lekker van en laat ons alles weten!!! xxxx
  5. Ineke de Vente:
    3 maart 2013
    Marjolein en David nog gezien?