Mendoza

13 mei 2013 - Mendoza, Argentinië

dus...5 dagen later was de staking pas over. Op zich is het niet zo heel vervelend om in Buenos Aires vast te zitten, leuke stad, zeker als het lekker weer is. Vrijdag ben ik maar met een paar mensen uit het hostel op stap geweest. Je moet toch wat. Het was eerst een heel gezoek om iets leuks te vinden, wat ook nog betaalbaar was, want vaak moet je entree betalen. Zaterdag hebben we een beetje uitgebrakt, nog een keer naar La Boca (wijk met gekleurde huisjes) gegaan. Ik hoorde van iemand dat de kleuren op de huizen komen van toen het nog een armeluisbuurt was en de mensen gingen bij de schepen vragen om restjes verf, zodat ze hun huizen konden opleuken. Zaterdagavond zijn we lekker uit eten geweest. Herlijke steak en wijn uiteraard. Zondag en maandag heb ik maar een beetje in het hostel gehangen. Het was niet echt superlekker weer en zo kon ik mooi allerlei filmpjes op internet kijken. Ik zag maandag op het nieuws dat de mensen bij het busstation die daar gestrand waren aan het demonstreren waren, simpele 'spandoeken' met de tekst wij willen reizen! Vond ik wel grappig. Dinsdag werden we wakker met de melding dat de staking over was, dus ik ging samen met iemand anders naar het busstation om onze tickets om te zetten naar een nieuwe tijd. Wij hadden verwacht dat het superdruk zou zijn, maar het was echt heel rustig. Echt apart, alsof ze alles met 5 bussen 's ochtends hadden geregeld. Ik kon ook meteen voor die avond een plekje reserveren, dus ik was meteen blij. De volgende dag kwam ik dus in Mendoza aan. Heel fijn stadje. Mooi ook met veel bomen en pleinen. Ze hebben ook heel bijzondere goten, heb er een fotootje van gemaakt. Donderdag ben ik met een groepje naar de wijngaarden gegaan. Je kunt een tripje boeken, maar je kunt ook zelf daarnaar toe en een fiets huren. We gingen vroeg op pad, maar voordat we bij de eerste wijngaard waren was het al 12.00uur. Het was een franse wijngaard die voornamelijk rode wijnen produceerd. Leuke rondleiding en uiteraard was het proeven ook niet vervelend. Op naar de volgende, dat was een hele oude wijngaard, met nog hele mooie oude fermenteervaten, maar die mogen niet meer gebruikt worden. Die gebruiken ze nu voor opslag van flessen wijn. In de wijnkelder liggen nu de houten vaten die worden gebruikt. Die wijngaard maakt naast rode en witte wijnen ook een zoete desertwijn. Het was intussen al halverwege de middag en de wijntjes voelden we wel zitten, dus we moesten snel maar eens iets eten. We gingen naar een biertuin, waar we heel relaxed in het zonnetje hebben gezeten en een vette pizza hebben gegeten. Dat was wel nodig ook. Toen zijn we als laatste nog naar een bedrijf geweest waar ze likeuren, chocolade en marmelades maken. Die marmelades zijn van allerlei vruchten maar ook groentes en olijven. Heerlijk! Ik zou er graag wat van meenemen, maar zowieso zou dat de reis niet overleven. Of het zou sneuvelen of het is al op voordat ik thuis ben :-) Om half 7 waren we weer bij de fietsenboer, dus we hadden er een lang dagje op zitten. 's avonds zijn we met een groepje op stap geweest, wat erg gezellig was. Hadden het wel erg laat gemaakt, dus de volgende dag hebben we allemaal een beetje voor pampus gelegen. Zaterdag had ik besloten een stukje met een nederlands meisje mee tegaan naar het volgende plaatsje, dus we gingen een busticket regelen. Maandag gaan we naar Uspallata, dat is een plek nog ietsjes dicherbij de grens naar Chili, bekend om prachtige landschappen. De film Seven Years in Tibet is daar ook gedeeltelijk opgenomen. Ben heel benieuwd. Verder zijn we nog een beetje door de stad gaan lopen, om de mooie pleintjes te zien, en daarna hebben we in het hostel wat gekaart. 's avonds zijn we weer op stap geweest, weer een latertje geworden, maar vandaag was ik gelukkig wel vroeg wakker, zonder al te grote kater. We zijn naar het grote park geweest in de stad, echt heel groot en supermooi. Heel veel mensen waren lekker aan het sporten en kindjes waren lekker aan het spelen. Na het park hebben we lekker op het dakterras in de zon gezeten en hebben we een kleine siesta gehouden. Morgen dus naar Uspallata, en daar blijf ik 1 of 2 dagen. Dan ga ik door naar Santiago. Tot laterss

1. Linda:
    13 mei 2013
    Je "stapt " nogal! :-)
  2. Ineke de Vente:
    13 mei 2013
    Leuk !!! Ziet er heerlijk uit.