paar weekenden Melbourne

18 augustus 2013 - Melbourne, Australië

Ik kreeg al van verschillende mensen commentaar dat het zo lang duurde voor een update....bij deze! Excuses, maar ik maak niet zo veel bijzonders mee. Ik heb dus een aantal weekenden opgespaard om een mooi verhaal te hebben haha.

Dus...terug naar het weekend van 27 juli. Ik ging zaterdag naar Melbourne om wat de toerist uit te hangen. Ik begon bij de tentoonstelling met hollywood kostuums. Heel erg tof, mocht alleen geen foto's maken (veel kostuums zijn van studio's, op afbeeldingen zitten bepaalde rechten etc) Alleen de kostuums van the Great Gatsby mocht ik op de foto zetten. De tentoonstelling was heel tof, zeker voor een filmfan als ik. Kostuums van Batman, Spiderman, Dorothy (Wizzard of Oz) met dr rooie schoenen, Brokeback Mountain, Sherlock Holmes, Jack Sparrow, Titanic, the Queen, Moulin Rouge, allerlei kostuums van koningin Elizabeth (oa uit Elisabeth, Shakespeare in Love) the Matrix, Basic Instinct, the Bourne Identity, Blues Brothers, Gone with the wind....en nog een heleboel andere. Na de tentoonstelling ging ik een rondje over de Queen Victoria Market. Een leuke markt om over heen te lopen en ik keek meteen of er iemand was die mensen zocht, maar helaas... Na de markt ging ik naar de oude gevangenis, the Old Goal. De bekendste gevangene die hier zat was Ned Kelly, die in 1880 werd opgehangen. Hij zat samen met zn broer in een bende. Toen de bende in het nauw werd gedreven door de politie maakten ze van oude ijzermaterialen een soort kogelvrij pantser. Helaas beschermde dit niet alle delen en hij werd in zn knieen geschoten. In 1880 werd hij ter dood veroordeeld. Na de strop werd van zijn gezicht een dodenmasker gemaakt, wat je nu kunt zien in de gevangenis. Er werd ook een soort toneelstukje opgevoerd over het leven van Ned, en in de cellen waren allerlei verhalen van gevangenen te lezen. Naast de gevangenis zit het politiebureau en daar kan je een arrestatie tour doen. Je wordt dan als een gearresteerde behandeld. Je krijgt een kaartje met daarop je naam, je adres en waarvoor je bent gearresteerd. Heel grappig, want degene die de 'tour' doet, speelt ook echt een gemene officier. Je moet antwoorden met ja mevrouw, nee mevrouw en nergens tegen aan leunen etc. We werden in een boek genoteerd, om vervolgens te worden opgesloten in een cel. De vrouwen apart van de mannen. Na het toneelstukje mochten we nog even rondkijken en konden we wat verhalen lezen van gearresteerden. Daarna ben ik nog naar de Bibliotheek van Melbourne gegaan. Hier is namelijk het pantser van Ned Kelly te zien. De bieb is zelf ook echt een supermooi gebouw. Leuk dagje Melbourne gehad dus.

Het weekend van 3 augustus kwam een vriendin van Linda, Penny met haar dochtertje Ruby Jewel logeren. Ze zouden eerst vrijdag middag komen, maar hun vlucht werd steeds later en later, want er was een storm in Melbourne, dus ze konden niet landen. Vrijdag was er ook een feestje van 2 klasgenootjes van Julia, in een rollerschaatsbaan. Helaas hadden ze geen stroom, vanwege de storm, dus we moesten het doen zonder lichten en muziek, maar iedereen die extra was mocht wel gratis rollerschaatsen of skeeleren. Toch leuk weer eens rollerschaatsen. (best moeilijk nog haha)

Zaterdag zijn we naar een science museum geweest, heel leuk om dingen te bouwen en te leren over recyclen, en het weerbericht presenteren. Julia, Henry en Ruby waren eigenlijk de hele tijd zoet met een soort bouwplaats. Je moest de stenen verzamelen, via een lopende band (die iemand moest aandraaien) of een touw met zak eraan naar boven krijgen, daar konden ze door een gleuf weer naar buiten geduwd worden of gebruikt worden om een muur te bouwen. Die muur werd niet echt gebouwd, want ze vonden het veel toffer om de stenen naar boven te krijgen, maar maakte voor ons niet uit, want dat konden ze mooi alleen doen. We gingen ook nog naar een film in een planetarium over een ruimtereis. Lekker de stoelen naar achteren leunen!

Zondags zijn we gaan lunchen in de stad met een andere vriendin van Linda en Penny en toen moesten Penny en Ruby Jewel alweer terug.

Het weekend daarna, vorig weekend zijn we zaterdags naar een park geweest, want het was mooi weer, dus Julia en Henry konden lekker buiten spelen. Zondags zijn we naar een ander park gegaan waar ze treintjes hadden, waar je een ritje in kon maken. En daarnaast was een speelplaats. Er waren een vriendinnetje en vriendje van Julia en Henry mee, Abbey en Finn, en ze hadden lekker met het zand en water gespeeld, dus ze waren op een gegeven moment helemaal nat en blubberig.

Gister zijn we naar de sneeuw geweest. Op 2 uur rijden van Melbourne kun je naar een gebied waar je kunt skieen en sleeen. We gingen een dagje sleeen. We gingen al vroeg weg, want we moesten een paar dingen huren (oa wat kleren voor mij, want ik heb uiteraard geen sneeuwkleding mee) en de sleeen. De heuvel met sneeuw viel een beetje tegen, het was ook nep sneeuw, want echte sneeuw ligt er amper. En het was best druk, dus je moest goed uitkijken dat wanneer je beneden was dat je niet werd omver gesleed. Henry had er al snel genoeg van, maar Julia vond het best leuk. Lara was mee, dus de volwassenen hadden om de beurt een tijd binnen. Julia en Henry hadden nog een sorot sneeuwpop gemaakt, maar was best moeilijk met nepsneeuw. Om een uur of 3 zijn we weer richting huis gereden. Leuke dag.

Vandaag heb ik lekker een luie dag gehad, want was best moe na afgelopen week. Volgende week zaterdag ga ik een dagje oppassen op 2 kindjes van een van een vriendin van Linda en die week daarop ga ik waarschijnlijk wat leuks doen; heb namelijk een tripje gekregen van Tim en Linda, een dagje naar Souvereign Hill, dat is een plaatsje in 1850 stijl, waar je naar goud kunt zoeken....tof!!

Hopelijk kan ik ook nog een weekendje naar de the great ocean road....mag de auto lenen van Tim en Linda, en dan is er nog maar 1 weekend over. Want ik vlieg de 21e naar Perth. Tijd gaat hard!

Maar voorlopig weer gewoon aan de slag: de kids klaar maken voor school, schoonmaken, wassen en koken.

Tot laters weer!

1. Inge:
    18 augustus 2013
    nou leuk hoor, je maakt nu op een andere manier ook leuke dingen mee. Wat lief dat je een trip hebt gekregen, en nu maar hopen dat je een klomp goud vindt ;) Have fun XX
  2. Ineke de Vente:
    19 augustus 2013
    Leuk,leuk!!! Geniet er nog even van. Tijd gaat snel!!! Liefs
  3. Linda:
    20 augustus 2013
    YES! Weer een reisverhaal!
    Veel plezier met the kids!
    X