Pantanal

21 april 2013 - Bonito, Brazilië

Zo daar ben ik weer eens met een update. Ik ben vorige week dinsdagavond met de nachttrein vanuit Santa Cruz vertrokken naar Puerto Quijaro. Daar is niet veel te doen behalve....de grens oversteken naar Brazilie. Het duurde een onwijs lange tijd voordat ik eindelijk eens aan de beurt was voor een stempeltje in mijn paspoort en intussen had ik vrienden gemaakt met andere reizigers die op dezelfde stempel stonden te wachten. Grappig hoe iedereen zo zijn eigen reisplannetje heeft. Vanaf de grens moesten we nog naar het busstation van Corumba komen, maar dat heb ik heel slim en gemeen een beetje geregeld. We werden bij de grens namelijk aangesproken door een man die een reisbureau had voor tripjes naar de Pantanal. Of we geïnteresseerd waren....op zich wel, al was mijn trip helemaal al geregeld. Maar goed, we mochten met hem mee rijden naar het busstation waar zijn kantoortje zat en dan konden we zien wat hij aan te bieden....prima, geluisterd naar het verhaal en gezegd dat we er over zouden denken. Ik hoefde niet te denken, want het was al geregeld voor mij en die jongen die ik aan de grens had leren kennen wilde eigenlijk geen Pantanal trip doen, omdat hij daar geen tijd meer voor had. Stout he! :-p Anyways, ik ging dus naar de Pantanal. Dat is een groot natuurgebied wat wordt gedeeld door Bolivia en Brazilie. Ik werd opgehaald in een soort truck met open laadbak en daar zaten we met z'n 6en in, 2 nederlanders, 2 denen en een engelsman. Later die dag kwam er ook nog een Canadees meisje. In de auto kwamen we er achter dat er best wel veel muggen waren... Aangekomen op ons park werden we opgesplitst want een deel van de groep ging kamperen. De 2 nederlanders en ik hadden een gewone kamer. Ons gedeelte van het park was echt supermooi. Zwembad, hangmatten, heel veel mooie bijzondere vogels en....zo'n 30 graden! Degene die gingen kamperen hadden ook een heel mooi plekje, aan de waterkant waar zo'n 15 kaaimannen ook lekker aan het zonnen waren! Maar helaas ook 1000 muggen, pff gek werd je ervan! We zijn na de kaaimannen op de foto gezet te hebben maar snel weer terug gegaan. Daar werden we meegenomen naar een muur, ze hadden namelijk een spinnetje ontdekt, een vogelspinnetje....ieeuwww. Die avond ontmoeten we ook andere gasten van het park en die waarschuwden ons, zodra je iets gaat doen: inpakken, anders wordt je levend opgegeten door de muggen. Dus zodoende zie je mij op foto's waar het wel 30 graden is, maar het lijkt alsof ik op de noorpool ben, aangezien we ons moesten beschermen tegen de muggen.

De volgende dag begonnen we een 'safari' met de auto. Wij weer in de laadbak op zoek naar wilde dieren. Beetje onmogelijk natuurlijk aangezien die dieren de auto van mijlenver al aan horen komen natuurlijk, maar goed. Wel een heel groot meer vól met kaaimannen gezien, capibara's, veel vogels en op een gegeven moment kwamen er 1000 koeien aangelopen, prachtig met 5 cowboys voorop. (de gids vertelde dat het er 1000 waren, omdat er 7 cowboys meeliepen, dan zijn het er blijkbaar altijd 1000) Intussen werd iedereen aangevallen door de muggen, dus we waren blij dat we weer terug op het park waren, waar de muggen gek genoeg niet veel zaten. Smiddags gingen we op bootsafari. Toen zagen we nog veel meer prachtige natuur, bijzondere vogels en ook apen gezien Tegen zonsondergang gingen we weer terug, heel mooi gezicht. De volgende dag zijn we begonnen met een 'safari' lopend door de bossen. We zagen helaas geen nieuwe dieren, maar we hadden wel heel dichtbij aapjes gezien. De gids hoorde ook nog wilde varkens, dus wij heel stil proberen te lopen en dichterbij te sluipen, maar helaas, niks gezien. Was wel heel leuk, maar heet, want we zaten ingepakt, maar natuurlijk was het wel heel heet. Dus we waren blij dat we konden afkoelen in het zwembad. 's Middags zijn we gaan piranha vissen. Heel leuk, maar ook spannend, want op de kant liggen ook gewoon de kaaimannen te wachten. Intussen wisten we al dat zij ons niet gingen aan vallen, omdat ze geen dingen aanvallen die groter zijn, maar toch...Het vissen ging bij sommige heel goed, bij mij helaas wat minder. 2 visjes gevangen, maar die waren zo klein die hebben we maar meteen aan de kaaimannen gevoerd, wat ook leuk was, want dan hoorde je ze kraken tussen de kaken van die kaaiman. De piranhas die we hadden gevangen hebben we daarna opgegeten, superlekker! Na zonsondergang zijn we nog een stukje gaan rijden met de auto op zoek naar nachtdieren. Heel gaaf om de kaaimannenogen in het donker te zien. Je ziet het heel slecht op de foto, maar soms leek het net een stad met allerlei lichtjes, zo veel glinsteringen zag je. Op een gegeven moment dacht onze gids een poema te zien, maar het was helaas maar een hertje...

Vanochtend zijn we nog gaan paardrijden. Mijn paardje had dit jaar een veulen gehad, maar die was opgevroten door een jaguar, superzielig want ze was zelf 2 jaar daarvoor aangevallen, had er nog een litteken van. Het paardrijden was heel grappig want er waren een paar italianen mee en iedere keer als het paard van een vrouw in draf ging, gilde ze het uit, waardoor dat paard bang werd en nog harder ging lopen en de andere paarden gingen daar dan weer in mee. We gingen ook nog een stuk door het water, wat best hoog stond, gelukkig had ik een vrij groot paard, maar sommige mensen hadden natte voeten. Ik was lekker aan het rijden en opeens komt er een paard voorbij gerend, bijt ie in mn knie! Blijkbaar mocht dat paard mijn paard niet en dacht ie, nou dan bijt ik de berijder gewoon in dr knie! Heel fijn...morgen een blauwe plek. Gelukkig geen bloed ofzo....

Na t paardrijden zijn we onze spullen gaan inpakken en hebben we nog de laatste uurtjes bij t zwembad doorgebracht en toen zat onze tijd er al weer op. Loop ik naar de kamer om mn spullen te pakken, voel ik een hard prik in mn bil....had een wesp zin om mij te bijten.....ik weet niet wat het is, maar al die beesten moeten mij hebben. Want naast dat paard en de wesp ben ik ook minstends 300 keer door muggen gebeten....ik ben blijkbaar erg aantrekkelijk voor dieren :-s

Nu zit ik in mijn hostel in Bonito, een leuk stadje in Brazilie, wat bekend staat om de mooie natuur (vandaar de naam) en het heldere water, waar ik morgen in ga snorkelen. Maandag ga ik naar Campo Grande, de volgende stad en dan moet ik even kijken wat ik ga doen. Ik wil namelijk nog naar Rio de Janeiro, maar daarvoor moet ik wel een goedkope vlucht zien te vinden. Als dat niet lukt ga ik richting Argentinië, via hele mooie watervallen.... allemaal niet vervelend dus...:-)