Souvereign Hill

10 september 2013 - Melbourne, Australië

Afgelopen weekend een leuk weekendje sightseeing gehad. Ik was vrijdag naar de stad gegaan, wat laatste souvenirtjes kopen en nog snel wat musea afstruinen. Als eerste was ik naar het Melbourne museum geweest. Das een natuurhistorisch museum, mooi opgezet en een mooie tentoonstelling over kinderen in de jaren 1920-1960 die in een soort internaat kwamen en daar slecht behandeld werden. Het waren kinderen van weeshuizen, eenoudergezinnen, kinderen met zieke ouders, maar ook van mensen die dachten dat het beter was om hun kinderen naar die 'speciale' school te sturen. De kinderen hebben enorm trauma's daar aan over gehouden, maar het is altijd een beetje in de doofpot gestopt en is pas uitgekomen...beetje te vergelijken met het gerommel in de katholieke kerk, I guess. Na het museum ben ik door het centrum gelopen, daar hebben ze nog een hele mooie passage met elegante shopjes, allemaal veel te duur voor mij natuurlijk, maar het is leuk om te bekijken. Daarna ben ik naar de national gallery geweest, waar ze kunstwerken van de 16 tot de 21e eeuw hebben. In de hal was een gaaf kunstwerk met porceleinen kommen in een bad die ronddobberden en als ze dan tegen elkaar botsten gaf dat een mooi geluid. Heel tof, als ik later groot ben (en rijk) wil ik dat ook in mijn huis! Zaterdag was het de bedoeling dat ik op een tripje ging. Ik had vrijdagavond nog even gebeld, want ik wist niet precies wat de tijd nou was, en het was maar goed dat ik belde, want de trip was gecancelled! Lekker dan. Ze hadden geprobeerd te bellen, maar blijkbaar hadden ze dat snel opgegeven...want ik heb nooit een telefoontje gehad. Anyways....ik heb de trip kunnen verplaatsen naar maandag. Ik mocht van Linda een dagje vrij hebben, want Tim is 2 weken naar India, dus ik help wat meer mee met de kinderen, ook in het weekend, terwijl ik normaal vrij heb. Zaterdag niet veel bijzonders gedaan. Henry had tennis, wat heel grappig was om te zien, want hij is in een groepje met 3 andere kindjes van 4 en die hebben allemaal de concentratie van een mier, dus om de haverklap doen ze andere dingen, gooien ze een bal keihard weg, staan ze te dagdromen noem maar op. Superschattig om te zien. Smiddags moest er gestemd worden, en dat was te doen op Julia's school dus daar hebben we een lange tijd doorgebracht, want natuurlijk veel moeders die met elkaar gaan kletsen. Was wel grappig dat stemmen trouwens, want voordat je naar binnen kon stonden er nog mensen flyers uit te delen, om twijfelaars toch nog voor hun partij te laten kiezen. Linda vond het een moeilijke keuze want ze vond beide kandidaten maar niks. Degene die nu heeft gewonnen, T ony Abbot is een behoorlijke lul, met veel denegrerende opmerkingen over vrouwen, dus ze is niet echt blij met hem, maar ja, die andere vond ze eigenlijk ook maar niks. In Australie moet iedereen stemmen, anders krijg je een boete.... smiddags hadden we de film Mathilda gekeken, maar die was mega eng, dus Henry heeft sindsdien enge dromen. Net ook, hoorde ik m huilen, maar deze keer was het omdat hij uit bed was gedonderd, whahaha! Zondag hebben we boodschappen gedaan en het was mooi weer dus de kindjes hadden lekker buiten gefietst en ik had in de zon boekje gelezen, beetje voorbereiden op Azie, muhahah Maandag dus naar Souvereign Hill. Das een soort openluchtmuseum in Ballarat, een plaatsje ongeveer 1,5 uur van Melbourne. Het is een van de plaatsjes waar rond 1850 de goldrush was. Ze hadden goud gevonden en opeens kwamen van heinde en verre mensen in de mijnen werken, op zoek naar goud! Zo is de stad Melbourne snel gegroeid in die tijd. De huizen in Ballarat zijn bijna allemaal monumenten, en dat is best gaaf om te zien, ondanks dat ze omgeven zijn door de moderniteit, je kunt je toch nog voorstellen hoe het ooit was geweest. Souvereign Hill is als het ware een soort wijk van Ballarat. Maar daar is echt alles in 1850 stijl. De huizen, sommige nog origineel, de wagens, de mensen in kostuums enz. Je kunt rustig een beetje rondlopen tussen de oude huisjes en winkels en je kunt allerlei demonstraties bekijken. Wielen maken, kaarsen dippen, goud smeden, snoep maken, op een gegeven moment marcheren er een paar soldaten door de straten en die vuren dan saluutschoten af. Je kunt er ook goud zoeken en dat is natuurlijk het leukste om te doen. Het is een soort riviertje waar je met een tinnen bord goud kan zoeken. Je schept een hoopje stenen en zand uit de rivier, je schut er een beetje mee, dan veeg je de grote stenen weg, net zo lang totdat je nog wat kleine steentjes en zand overhoudt en daar zoek je dan je goud in. Ik dacht niet dat ik iets zou vinden, want dan moet je wel geluk hebben, maar het ging best gemakkelijk! Ik heb toch een aantal stukjes weten te vinden, in ieder hoopje zand wel iets! Heel verslavend, snap nu dat je goudkoorts kan hebben haha. (ze gooien iedere dag wat goud in de rivier, dus iedereen kan wat vinden) helaas zijn het allemaal kleine flintertjes wat ik heb gevonden, dus ben er niet echt rijk van geworden. Had leuk geweest, maar helaas, geen 5 sterren hotels en restuarants in Azie voor mij, hostels en noedels denk ik eerder haha! Zaterdag en zondag ga ik een tripje maken naar de Great Ocean Road. Een weg langs een prachtige kustlijn. Aangelegd door soldaten die terugkwamen van de oorlog en niks te doen hadden...Ik had via facebook mensen gezocht die met me mee wilden, want dan kost het niet zo veel, gelukkig genoeg reacties, dus ik ga met een Amerikaanse en 2 duitse meisjes op pad. Heb er zin an! Volgende week dus een blogje daarover! En over mn erwtensoep die ik deze week ga maken....hoop dat ie lukt. Ben er zelf niet heel grote fan van en er ontbreekt ook nog eens een rookworst, maar ja het is wel lekker hollands! (de kinderen zullen het wel niet te eten vinden, maar jammer haha) Laters Aligators!!

(staan trouwens ook filmpjes op deze keer)

1. Inge:
    11 september 2013
    leuk hoor, een soort openluchtmuseum? ik zie de kindertennis helemaal voor me, grappig. Leuk voor je om dat eens meegemaakt te hebben.
    Btw voor i.p.v. rookworst kun je ook verseworst gebruiken, niet zo lekker natuurlijk, kan wel hoor, even aanbraden en dan on plakjes snijden en in de soep er bij doen. We horen wel hoe het gesmaakt heeft XX