Sydney baby!

4 juli 2013 - Sydney, Australië

Alweer mijn laatste dagje in Sydney. Gave stad! Ik kwam afgelopen zaterdag aan. Ik moest lang wachten op mijn shuttle naar de stad, dus toen ik daar was was het al 5 uur. En het regende pijpenstelen!! Mijn hostel was niet echt super, beetje tegenvaller na de mooie hostels in NZ. Ik had maar 1 nachtje gereserveerd, omdat ik in Nomads wilde verblijven, alle Nomads in nz waren vrij goed geweest...helaas in Sydney niet het geval..stinkt naar schimmel....overal helaas. Maar goed, het is goedkoop dus dan mag je niet zeuren.

Zondag was ik dus van hostel veranderd, daarna de stad ingegaan. De dag was begonnen met regen, maar al snel klaarde het op en kon ik zonder paraplu lopen. Uiteraard eerst naar de brug en het operagebouw gelopen. Heel gaaf, toen pas besefte ik dat ik in Sydney was! Sydney baby! Naast het operagebouw zijn de botanische tuinen, supermooi! Alle bomen nog beetje nat van de regen, heel goed moment om de tuinen te bezoeken. Als je de tuinen uitloopt loop je automatisch af op het musuem, dus dat heb ik ook maar meteen even aangedaan. Heel leuk museum, Europese kunst (aantal nederlanders), Australische kunst, een Aziatische vleugel, en aboriginal kunst. Op het moment dat iker was, was er net een kindertour door het museum, echt een waanzinnige tour, 2 mensen die kinderen aan de hand van toneelstukjes kunst lieten ontdekken.

Maandag was ik naar de Blue Mountains geweest. Sydney is een grote stad en loopt van de zee tot aan de bergen...de blue mountains. Hele mooie uitzichten, en we hadden geluk want het was prachtig weer! Volgens onze gids is het zo: veel regen in Juni betekent een stralende Juli. Nou tot nu toe is dat ook zo! In de blue mountains zijn we met kabelbanen en een heel stijl treintje naar een soort boardwalk gegaan. Daar waren vroeger kolenmijnen. Deze worden nu niet meer gebruikt, maar er wordt over verteld, en ook over de natuur in de bergen/valeien. Heel tof, en gaaf om met zo'n stijl treintje te gaan. Op de terugweg hebben we nog kangaroes gespot!!

Dinsdag ben ik een beetje gaan rondlopen door de stad. Ik ben begonnen bij Darling Harbour, waar ook Chinatown in de buurt is. Daarna richting de skytower, waar ik een heel mooi uitzicht had op de stad. Toen nog naar het barakken museum. Vroeger toen Australie net was ontdekt door de Engelsen werden de verbannelingen naar Australie gestuurd. Daar werden ze in een groot huis gestopt en werden ze aan het werk gezet. Als ze hun tijd hadden uitgezeten, mochten ze op zoek gaan naar een huis en werk in Australie. Veel weeskinderen werden ook naar het nieuwe land gestuurd. Deze kregen vaak werk als schoonmaaksters/bediendes van de rijken. Het huis was groot, maar omdat er zo ontzettend veel mensen woonden waren er geen bedden, maar hangmatten. Deze hangen op zolder, zodat je kunt zien, hoeveel mensen er wel niet hutje mutje bij elkaar zaten. Het museum laat verder zien wat voor mensen er hebben gewoond, ze hebben een lijst met criminelen, sommige waren nog maar heel jong, 15 ofzo en kregen een straf van 7 jaar voor het stelen van brood. Er was een display met wat er later allemaal onder de vloeren is gevonden. Het waren houten vloeren en daar zaten allerlei kieren in, dus heel veel kleine spullen zoals knopen, tanden, kammen, stenen, etc is gevonden.

Gister ben ik naar Bondi beach gegaan. (die van de tvserie Bondi Rescue) Het strand was nu niet zo vol, want het is natuurlijk winter (lekker 18 graden) Ben een stuk langs de kust gelopen, de coastal walk naar Coogee. De stranden waren fantastisch mooi en de zee was lekker wild. Veel surfers in het water. Er waren op een aantal plekken zwembaden. Deze zijn zo gemaakt dat wanneer er een grote golf komt er water van de zee in het zwembad komt. Heel grappig. Kan dus zijn dat als je een baantje aan het trekken bent, je een enorme golf op je kop krijgt.

Vandaag dus Alice Springs, zin in!!!

laters aligators!

1. Inge:
    4 juli 2013
    bijzonder hoor, mooi en interessant. Vreemde gewaarwording als je je ineens realiseert dat je in Sydney bent.......... Kreeg pijn in mijn buik toen ik die foto zag dat je over de rand van die rots keek waar je op zat, engerd (weer een keer), en wat hoog als je er onder staat pffffff, had je in de gaten dat het zooo hoog was?
    Lekker genieten verder en dank je wel voor je leuke verslag en de mooie foto's XX Inge
  2. Ineke de Vente:
    4 juli 2013